ממשיכים להשתעבד: משכנתה ממוצעת ביולי עמדה על 1.013 מלש"ח - עלייה של 4% בשנה

על פי נתוני בנק ישראל, בחודש יולי ניטלו כמעט 9,000 הלוואות משכנתה, עלייה של כ-36% במספר ההלוואות לעומת אשתקד. חל גידול בשיעור ההלוואות שניטלו ברמת מינוף של למעלה מ-60% ממחיר הדירה, וחלקן של אלה עומד על כ-45% מכלל ההלוואות

שיתוף הכתבה
צילום: שאטרסטוקצילום: שאטרסטוק

המשכנתה הממוצעת לחודש יולי עומדת על 1.013 מיליון ש"ח, כך על פי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום (א'). מדובר בעלייה של 2.7% לעומת החודש הקודם ועלייה של 4.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יש לציין כי המשכנתה הממוצעת חצתה את רף המיליון שקלים גם בקרב נוטלי משכנתאות לצורך רכישת דירה מוזלת באחד ממבצעי "דירה בהנחה".

הנתונים מראים כי שוק המשכתנאות ממשיך לגדול. כפי שפורסם מוקדם יותר החודש היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש יולי עמד על 9.065 מיליארד שקל, הסכום הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2024. מספר ההלוואות שנלקחו בחודש יולי עומד עד  8,948, גבוה בכ-1,000 עסקאות יותר מאשר בחודש הקודם (עלייה של 14%), וגבוה בכ-2,500 עסקאות (עלייה של 36%) לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

עוד עולה מתוך הנתונים כי לא רק שנלקחות יותר הלוואות, הן נלקחות בשיעור מימון גבוה יותר. כך, בחודש יולי היקף ההלוואות בשיעור מימון של 60%-75% עמד על 44.58% מסך ההלוואות שנלקחו, כאשר ביולי בשנה שעברה עמד נתון זה על 42.5%. משמע, הציבור ממשיך להעמיס על עצמו במשכנתאות, לא רק במספרן האבסולוטי אלא גם בשיעור המימון. זהו ביטוי מובהק לעלייה במחירי הדירות.

בתוך כך, היקף חובות המשכנתאות לבנקים ממשיך לגדול ועומד על 517.753 מיליארד שקל, כשמספר ההלוואות הפעילות עומד על 1.047 מיליון. היקף החובות לבנקים עלה ב-5.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר: "הנתונים שמפרסם היום בנק ישראל מלמדים שמשכנתא ממוצעת מתחילה להתייצב מעל מיליון שקלים – השוק חוזר למספרים הגדולים. חרף הריבית הגבוהה, האינפלציה המתמשכת והמלחמה המתארכת. המשכנתא הממוצעת הגיעה לשיא של שנתיים - 1.013 מיליון ₪. במקביל, מבט על הנתונים מראה גידול משמעותי בעסקאות לנכסים מעל 3 מיליון ₪, המהווים 38% מסך העסקאות.

"תמונת מצב זו מדגישה פער מדאיג: חזרה משמעותית של משקיעים ורוכשים בעלי אמצעים לשוק, לעומת המשך מצוקתם של זוגות צעירים הנותרים במלכוד. נתון נוסף שחשוב לשים לב אליו הוא הגידול הקבוע בהלוואות לכל מטרה, כאשר נכון להיום הלוואה ממוצעת עומדת על 307 אלף ₪, מה שמעיד גם על ירידה בפיגורים על המשכנתאות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתהבנק ישראלהיקף הביצוע
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...