2,000 יח"ד ועשרות אלפי מ"ר לתעסוקה בצמוד לעיר העתיקה: תוכנית חדשה לרובע המלאכה בבאר שבע

הוועדה המקומית ב"ש אישרה מסמך מדיניות שיאפשר תוספת של כ-2,000 יח"ד בסמוך לעיר העתיקה לצד מבני ציבור ומתחם תעסוקה ומלאכה של 55,000 מ"ר. ראש עיריית ב"ש: "המטרה היא להפוך אזור מלאכה מיושן לרובע שוקק חיים שיחבר בין חלקי העיר וימשוך אוכלוסייה חדשה"

שיתוף הכתבה
תמר פוריה, מהנדסת העיר באר שבע, על רקע הדמיה של רובע המלאכה (רז רוגובסקי, 3dbruckוALArch)תמר פוריה, מהנדסת העיר באר שבע, על רקע הדמיה של רובע המלאכה (רז רוגובסקי, 3dbruckוALArch)

הוועדה המקומית באר שבע אישרה בחודש האחרון לפרסום מסמך מדיניות לרובע המלאכה בעיר. המסמך מתווה מדיניות להקמת רובע ייחודי, מעורב שימושים, המשלים את רצף הבינוי מהעיר העתיקה עד לנחל באר שבע. עם אישור המסמך, ניתן יהיה להתקדם ולהגיש תוכניות מפורטות בהתאם למדיניות. גבולות התכנית הם שדרות דוד חכם במזרח, דרך חברון בצפון ונחל באר שבע ממערב ודרומה. 

את התכנית מקדמת עיירת באר שבע באמצעות מחלקת תכנון וחברת 'יעדים' בשיתוף רשות מקרקעי ישראל . אדריכל התכנית הוא אבי ליזר ממשרד AL/Arch בניהול טלי משולם עטר מחברת א. אולניק .

כיום רובע המלאכה הוא מתחם שרובו ביעוד מלאכה ותעשיה זעירה, מסמך המדיניות מאפשר תוספת של 2,000 יחידות דיור, לרבות דירות למשפחות צעירות בשילוב עם יח"ד קטנות לצעירים, אזרחים ותיקים ואחרים המעוניינים להתגורר בשכונה שבסמוך לעיר העתיקה, שבה כל השירותים נמצאים במרחק הליכה. הבנייה ברובע  לפי התוכנית הכוללנית הקיימת בעיקר מרקמית, לבנייה של עד 7 קומות, למעט ברחוב דוד חכם שבו מתאפשרת בנייה של 24-18 קומות.

תוכנית המדיניות אינה תואמת במלואה את התוכנית הכוללנית ומציעה בנייה הדרגתית בגובה הבינוי, מבנייה מרקמית נמוכה בסמיכות לעיר העתיקה או דרך חברון, לתבנית בינוי גבוה על בנייה מרקמית בסמוך לשדרות דוד חכם. לרובע יתווספו מבני ציבור חדשים הכוללים שני בתי ספר יסודיים עבור תושבי השכונה, גני ילדים, מעונות יום, גנים ובתי ספר לחינוך מיוחד, בתי כנסת, אולם ספורט ועוד, עם מתחם תעסוקה ומלאכה מחודש בן 55,000 מ"ר.   

רובע המלאכה. בינוי חצרות פנימיות מותאם לאקלים המדברי (הדמיה: 3dbruckוALArch)רובע המלאכה. בינוי חצרות פנימיות מותאם לאקלים המדברי (הדמיה: 3dbruckוALArch)

התוכנית כוללת ארבעה מתחמי תכנון עם מתחמי משנה. שני תאי שטח גדולים בבעלות שני יזמים ראשיים: עיר אבות זגדון וי.ח. דימרי, שאר הבעלויות הפרטיות הינן של מגרשים בינוניים וקטנים. שאר השטחים בבעלות ציבורית של רמ"י ורשות הפיתוח, חלקם בחכירה וחלקם בשטחים פנויים כגון אזור העתיקות בצפון מזרח. ישנן שותפויות של בעלות עירונית ופרטית באזור המזרחי, צפונית לסינמה סיטי. 

באחד המתחמים: קולנוע, אולם הופעות, קניון, ואולם תצוגה לרכבים

המתחם הראשון הוא  בין רחוב דרך חברון מצפון, רחוב המלאכה ממזרח, נחל באר שבע ממערב ורחוב ישמעאל מדרום. אזור זה מתפרש לאורך החלק הצפוני של ערוץ נחל באר שבע. במקביל מקודמת תכנית מפורטת ביוזמה של היזם דוד זגדון "נויה על הנחל" לכ-849 יח"ד, המהווה סנונית ראשונה בהליך המעבר של המתחם לשכונת מגורים הכוללת הקצאת שטחי ציבור של 6 דונם הכוללים בית ספר וגם דיור מוגן.

האזור השני, בין הרחובות דרך חברון מצפון, שד' דוד חכם ממזרח ורחוב המלאכה מדרום. האזור מאופיין בתמהיל מעורב של ייעודי קרקע ושימושים הכוללים את הדופן הצפונית של רחוב המלאכה הכוללת חזיתות פעילות עם מגורים מעל, שימוש חוזר במבני ההאנגרים הקיימים, פארק שכונתי עם עתיקות מהתקופה הביזנטית בפינה הצפון מזרחית ובסמוך מגרש עבור בית ספר הכולל חצר לימודית בנושא ארכיאולוגיה.

האזור השלישי הוא בין רחוב המלאכה  מצפון רחוב ישמעאל ממזרח וערוץ נחל באר שבע מדרום. האזור יכלול שבילי הולכי רגל במפלס הרחוב, בינוי מרקמי לאורך הנחל ובינוי מגדלי מעל קומות מסד באזור הסמוך לרחוב המלאכה. 

האזור הרביעי הוא בין רחוב המלאכה מצפון, שד' דוד חכם ממזרח, ערוץ נחל באר שבע מדרום ורחוב  ישמעאל ממערב. אזור זה מכיל את מתחם ה"סינמה סיטי" הכולל אולמות קולנוע, אולם להופעות חיות, קניון, אולם תצוגה לרכבים, חניון עילי ומסחר. תכנית האב מציעה תכנון עירוני חדש עם שימושים מגוונים הכולל רה פרצלציה של אזור ה"משולש" הצפוני, שהינו בבעלות משותפת ציבורית ופרטית. כיום המגרשים באזור זה כוללים מגרש חניה פתוח ותחנת דלק.

"להפוך אזור מלאכה מיושן לרובע שוקק חיים" 

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע ציין כי "המהפך שיעבור רובע המלאכה תואם לחזון העיר ולתוכנית האסטרטגית לפיתוח באר שבע כמטרופולין מוביל בישראל הכולל איכויות אורבניות בכל תחומיו. המטרה היא להפוך אזור מלאכה מיושן לרובע חדש שוקק חיים שיחבר בין חלקי העיר השונים וימשוך לאזור אוכלוסייה חדשה". 

תמר פוריה, מהנדסת העיר באר שבע, מציינת כי "מדובר במדיניות שמטרתה לייצר חיבור וקישוריות למרחב העירוני הסובב את רובע המלאכה הכולל מוקדי עניין כמו השוק העירוני, העיר העתיקה, פארק נחל באר שבע, מרכז הירידים (השוק הבדואי לשעבר) ושכונות המגורים מעבר לנחל שיחוברו עם גשרי הולכי רגל ושבילי אופניים.

"התכנית משלבת את בארות המים מתקופת אברהם אבינו, גן ציבורי עם עתיקות מהתקופה הביזנטית, מבני האנגרים קיימים שיהפכו למרחב לתעסוקה יצירתית שוקק חיים ופעילות המשלב עסקים מקומיים, אמנים, מעצבים, גלריות ובתי קפה. אזור הסינמה סיטי הממוקם בדופן הדרום מזרחית, ישולב בבינוי המגדלי של הרובע ויכלול פרוגרמות חדשות של מלונאות, ספורט ומגורים מיוחדים. בדופן המערבית תוקם טיילת חדשה לאורך נחל באר שבע שתכלול שבילי אופניים, שטחים פתוחים מגוננים ומוצלים, מסעדות בוטיק ומרחבים לפעילויות". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:באר שבעמסמך מדיניותמבני ציבוררמ"יעיריית באר שבערוביק דנילוביץ'
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...