אין מספיק דירות לזכאי הדיור הציבורי? במשרד השיכון מצאו דרך לקצר את התורים

על רקע המחסור החריף בדיור ציבורי יוצא משרד השיכון במסלול חדש המוצע לזכאי הדיור הציבורי: הבטחה ל-4 שנים של סיוע מוגדל בשכר דירה של עד 4,000 שקלים לחודש, תמורת ויתור על מקומם בתור לקבלת דירה. לפני כחודש פרסם מבקר המדינה דוח על מצב הדיור הציבורי, לפיו מאגר הדירות ממשיך להצטמצם במהירות

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)

על רקע המחסור הגובר בדירות דיור ציבורי והתארכות זמני ההמתנה לדירה הודיע הבוקר (ב') משרד הבינוי והשיכון על תוכנית חדשה בשם "שכירות יציבה ובטוחה" אשר מאפשרת קבלת סיוע מוגדל בשכר דירה לאורך זמן, לזכאי דיור ציבורי שיוותרו על מקומם בתור לקבלת דירה. על פי ההודעה יחל המסלול החדש לפעול ב-1.9.24 ייפתח מסלול חדש לסיוע מוגדל בשכר דירה לזכאים לדיור הציבורי שבו יוכל הזכאי לקבל סיוע מוגדל לשכר דירה ללא המתנה לדירה. התוכנית נועדה לכלל הזכאים ובכל היישובים.

עד כה, זכאי שהמתין לדיור ציבורי יכל לממש סיוע מוגדל בשכר דירה אך במידה וסירב לשתי הצעות למעבר לדירת דיור ציבורי, הסיוע המוגדל בשכ״ד בוטל. במסגרת התוכנית זכאי לדיור ציבורי, יוכל לבחור במסלול של סיוע מוגדל בשכר דירה ללא הצעת דירה. הזכאי יוכל לקבל סיוע מוגדל לאורך כל תקופת הזכאות העומדת על 4 שנים ולשכור דירה באופן פרטי במקום שבו ירצה לגור.  יש לציין כי זכאי שיבחר במסלול זה, לא יוצעו לו דירות דיור ציבורי מאחר ולא יהיה חלק מתור הממתינים.

כל זכאי חדש או מי שסירב עד כה פעם אחת לדירת דיור ציבורי, יוכל לבחור במסלול המוצע. במקביל שמורה לו הזכות לחזור בתוך תקופת הזכאות לתור. מועד החזרה לתור יהיה במועד שבו יבקש לחזור לתור. המיקום ברשימת הממתינים ייקבע לפי מועד הבקשה לחזרה. יהיה ניתן לבחור במסלול זה מול חברות הסיוע ברחבי הארץ.

גובה הסיוע לממתינים יהיה בהתאם לדירוג היישוב שבו נקבעה הזכאות לדיור ציבורי והמאפיינים הייחודים של מבקש הסיוע. לאזרחים ותיקים גובה הסיוע יכול לנוע מ-1,644 ש"ח ליחידים ועד 3,900 ש"ח לזוג שאחד מהם רתוק לכיסא גלגלים או משפחה שאחד מהילדים רתוק לכיסא גלגלים. לעולים חדשים הסיוע יכול לנוע בין 1,644 ש"ח ליחידים ל-4,000 ש"ח לזוג שאחד מהם רתוק לכיסא גלגלים או משפחה שאחד מהילדים רתוק לכיסא גלגלים.

שיעור דירות הדיור הציבורי בישראל - הקטן בכל הזמנים

התוכנית באה כאמור על רקע העלייה במספר הממתינים. בחודש שעבר פרסם מבקר המדינה דוח בנושא הדיור הציבורי, ולפיו שיעור דירות הדיור הציבורי מכלל הדירות בישראל הוא הקטן בכל הזמנים, ותורי ההמתנה מתארכים. לפי הדוח, בעוד שבשנת 2018 שיעור הדירות הציבוריות מתוך כלל הדירות בישראל עמד על כ-2%, בשנת 2022 הצטמק שיעורן לכ-1.7%. גם מספרית, קטן מספר דירות הדיור הציבורי מכ-54 לכ-48 אלף (כ-11%). שתי הסיבות המרכזיות לכך, לפי הדוח, הן מכירת דירות דיור ציבורי לזכאים, במספר רב יותר ממספר הדירות שנרכשו, וכן עליית מספרן של כלל הדירות במדינה מכ-2.65 מיליון לכ-2.85 מיליון.

עוד עולה מתוך הדוח כי בכל אחת מהשנים 2014-2022, מספר הדירות שמכר משרד הבינוי והשיכון מכוח חוק הדיור הציבורי היה גדול ממספר הדירות שרכש. בסך הכל מכר המשרד במצטבר כ-12,900 דירות בשווי של 3.55 מיליארד שקלים, לעומת כ-3,100 דירות שנרכשו בשווי של כ-3.93 מיליארד שקלים.

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף מסר לגבי התוכנית החדשה כי: " משרד הבינוי והשיכון עושה ככל שביכולתו על מנת לסייע לזכאים לדיור ציבורי. תוכנית "שכירות יציבה ובטוחה" תאפשר לזכאים הממתינים, לגור בדירה שיבחרו ובשכונה המתאימה להם, ולקבל סיוע מוגדל בשכ״ד לאורך כל תקופת הזכאות . אני מברך על תוכנית זו ומאמין שהיא מהווה פתרון משמעותי לזכאי הדיור הציבורי שאינם מעוניינים לגור בדירת דיור ציבורי".

ענבר מזוז שור, מנהלת מינהל סיוע בדיור במשרד הבינוי והשיכון: "הדיור הציבורי מיועד למשפחות שזקוקות לוודאות דיורית על פני זמן, אך לא תמיד הזכאים מעוניינים בדירות הדיור הציבורי המוצעות משיקולים שונים. היינו רוצים לראות איך ציבור הזכאים ממקסם את הסיוע ובוחר לעצמו באיזה מקום לגור ובאיזו סביבה הוא רוצה להתפתח. דרך מתן סיוע מוגדל למשך תקופת הזכאות שעומדת על 4 שנים, ניתן פרק זמן משמעותי שבו זכאי יכול להתגורר במקום שליבו חפץ, עם וודאות מירבית".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןדיור ציבורייצחק גולדקנופףמבקר המדינה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...