הברירה האכזרית של הקבלנים: "25 אלף פועלים פלסטינים מועסקים כיום בישראל באופן לא חוקי"

במבצע מיוחד עצרה המשטרה בשבוע שעבר מאות שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) יחד עם מעסיקיהם, אך לטענת קבלני השיפוצים מדובר רק בקצה הקרחון. את האחריות הם מטילים על מערכת הביטחון. "השוטרים והצבא מעלימים עין, ואחר כך הם מאשימים את המעסיקים, אבל איפה האחריות שלהם?". עם זאת לדברי גורמים בענף, קבלנים רבים מעדיפים ליטול את הסיכון ולהעסיק שב"חים על מנת לא לפשוט רגל

שיתוף הכתבה
מעצר של שב"ח (דוברות המשטרה)מעצר של שב"ח (דוברות המשטרה)

סוגיית השוהים הבלתי חוקיים (שב"חים) – פלסטינים מיהודה ושומרון המועסקים בניגוד לחוק בענף הבנייה כמו גם בענפי החקלאות, המסעדנות ועוד - חזרה השבוע לכותרות, הן בשל הפיגוע הקטלני בחולון בתחילת השבוע, אשר במסגרתו נרצחו שני ישראלים ונפצעו שניים נוספים, והן בשל גל נרחב של מעצרים שביצעה המשטרה בשבוע שעבר, במסגרתו נעצרו מאות שב"חים, בהם גם כאלה המועסקים באתרי בנייה, יחד עם מעסיקיהם.

עם זאת, על פי הערכות של התאחדות קבלני השיפוצים, מדובר בקצה הקרחון, ובפועל עשרות אלפי פלסטינים מועסקים כיום באופן לא חוקי בישראל. "להערכתי 25 אלף שב"חים נכנסים למדינת ישראל בלי רישיון עבודה", אמר יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב למרכז הנדל"ן. "אני מאשים רק את מערכת הביטחון. קל להם לעבור את הגדר, שמאוד פרוצה, לפעמים השוטרים והצבא מעלימים עין. אחר כך הם מאשימים את המעסיקים, אבל איפה האחריות שלהם, שהם לא נוקפים אצבע?".

עוד הוסיף סיב כי "אנחנו נגד זה שהמעסיקים יעסיקו שב"חים, אבל אם יהיה פיגוע לשירות הביטחון יש חלק, שהוא לא סוגר את הפרצות ולא שם אבטחה גדולה יותר. לפעמים בעל העסק חושב שזה בכלל ערבי ישראלי".

מתחילת השנה: למעלה מ-15 אלף שב"חים נעצרו 

בתחילת השבוע הודיעה דוברות המשטרה כי 688 שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) ו-69 חשודים שסייעו בידם נעצרו בשבוע האחרון במבצע של לוחמי משמר הגבול, זאת במסגרת מבצע שהחל בתחילת השנה ובו נתפסו למעלה מ-15,000 שב"חים: מפקד משמר הגבול, ניצב בריק יצחק, הנחה בתחילת השנה על מבצע חילי שבמסגרתו כלל כוחות משמר הגבול ירכזו מאמץ למעצר שוהים בלתי חוקיים ושל חשודים שמסייעים להם בהסעה, הלנה והעסקה.

בתחילת השבוע הודיעה דוברות המשטרה כי 688 שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) ו-69 חשודים שסייעו בידם נעצרו בשבוע האחרון במבצע של לוחמי משמר הגבול, זאת במסגרת מבצע שהחל בתחילת השנה ובו נתפסו למעלה מ-15,000 שב"חים

רק בגזרת ירושלים ועוטף ירושלים נתפסו בשבוע האחרון 431 שוהים בלתי חוקיים ו-49 חשודים שהסיעו, הלינו והעסיקו אותם. בגזרת מרכז ות״א נתפסו בשבוע האחרון 124 שוהים בלתי חוקיים ועוד 5 חשודים שסייעו בידם. בגזרות הצפון, דרום, חוף ובתוואי התפר עם שטחי יהודה ושומרון נתפסו על ידי לוחמי מג״ב 133 שוהים בלתי חוקיים ועוד 15 חשודים שהסיעו, הלינו והעסיקו אותם. אלו מצטרפים אל הודעות המשטרה הכחולה על עצירת 19 שב"חים בתל אביב ובהרצליה, שלושה בנתניה וכי אתר בנייה ברחוב המעורר בגבעתיים נסגר בשל העסקת שב"ח שאף לן במקום.

פעילות לאיתור שב"חים (דוברות המשטרה)פעילות לאיתור שב"חים (דוברות המשטרה)

מפקד מג״ב, ניצב בריק יצחק התייחס לפעילות הכוחות ואמר כי בתקופה הזאת, היום יותר מתמיד עלינו לפעול בכל האמצעים שעומדים לרשותנו למניעת חדירת שוהים בלתי חוקיים לשטחי המדינה מתוך הבנה כי מדובר באוכלוסייה שמהווה את הפוטנציאל לאיומי הפח״ע, מחזק את ידיהם של הלוחמים שפועלים בנחישות ובשליחות אמיתית להגנה על בטחון המולדת". 

"הפועלים מציגים את רישיון העבודה ומטעים את הקבלנים"

בתוך כך שלחה השבוע התאחדות קבלני השיפוצים פנייה דחופה לתא"ל הישאם איברהים, ראש המינהל האזרחי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ובה בקשה להקפיא או לבטל את רישיונות העובדים הפלסטינים. במכתב מוזכר כי לא מעט מהקבלנים גויסו למילואים, פונו ואף חלקם שרדו את טבח 7 באוקטובר ואצל חלקם קרובים נרצחו. "על אף ששרדו את מתקפת הטרור, קבלני השיפוצים מוצאים עצמם במלחמה כלכלית, מלחמה הישרדותית על פרנסתם ופת לחמם. בימים שקדמו למלחמת חרבות ברזל קבלני השיפוצים העסיקו בעיקר עובדים מאזור יו"ש, זאת כמובן בעידוד ממשלת ישראל ובאופן חוקי ומוסדר. 

התאחדות קבלני השיפוצים: "קבלני השיפוצים מוצאים עצמם במלחמה כלכלית, מלחמה הישרדותית על פרנסתם ופת לחמם. בימים שקדמו למלחמה קבלני השיפוצים העסיקו בעיקר עובדים מאזור יו"ש, זאת כמובן בעידוד ממשלת ישראל ובאופן חוקי ומוסדר. מאז פרוץ המלחמה הם מצאו עצמם ללא ידיים עובדות וללא פתרון חלופי" 

"מאז פרוץ המלחמה קבלני השיפוצים מצאו עצמם ללא ידיים עובדות וללא פתרון חלופי. התאחדות קבלני השיפוצים זועקת את זעקת הענף ומבקשת מגורמי הממשלה השונים למצוא פתרון למצוקת כוח האדם בענף… על אף העובדה שהקבינט הממשלתי-ביטחוני הכריע בסוגיה והכריז על סגר החל מיום 8.10.23, בפועל רישיונותיהם של העובדים מאזור יו"ש מתחדש באופן אוטומטי על ידי המנהל האזרחי והעובדים הלכה למעשה נכנסים לישראל באמצעות פרצות בגדר ההפרדה, מציגים את רישיון העבודה ומטעים את הקבלנים לחשוב כי הם מצויים בישראל באופן חוקי וניתן להעסיקם"

בשל כך הם מבקשים בפנייה "להקפיא או לבטל את כלל רישיונותיהם של העובדים מיו"ש שאינם מורשים להיכנס ולעבוד באופן חוקי בישראל וכל זאת כמובן תחת שמירת זכויות מעסיקיהם הקבלנים והגנה עליהם מפני תביעות. ההחלטה על הטלת סגר על שטחי יו"ש היא החלטה מדינית ביטחונית והקבלנים אינם צריכים לשאת בנטל ולקחת סיכון על עצמם - הן כמעסיקים והן כאזרחים שומרי חוק".

התאחדות קבלני השיפוצים: "הם מפילים בפח קבלנים

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מבהיר: "להרבה קבלני שיפוצים אין עובדים ישראלים, זרים ובטח לא פלסטינים שבסגר. אבל הרישיון של העובדים הפלסטינים מתחדש כל כשלושה חודשים, והם סגורים ביהודה ושומרון, ברעב ובעוני. הם יוצאים לעבוד דרך הגדר בצורה לא חוקית. הם מציעים את עצמם לקבלני שיפוצים שלא יודעים את החוקים ואת המטריה, כי הם מראים להם רישיון, ומפילים בפח קבלנים .

"לא כל הקבלנים מעורים בחוק שיש סגר ואסור להם להיכנס. הם מראים אישור עבודה חוקי עם תאריכים והכול, אבל לקבלנים אסור להעסיק אותם. זו עבירה פלילית והקבלנים יכולים לשבת בבית סוהר, למרות שיש לעובד רישיון בתוקף, אבל בגלל המלחמה אסור לו להיכנס לארץ. אנשים לא מתעמקים בבירוקרטיה".

מה האופציה של קבלן השיפוצים כיום כשאין עובדים?
"האופציה שלו היא לא לעבוד בכלל. לפעמים אנשים כדי להתפרנס בוחרים להעסיק עובד פלסטיני יום-יומיים-שלושה ולוקחים סיכון על עצמם ופוגעים בביטחון המדינה. לפני חודש קיבלנו אישור של ועדת מנכ"לים  (לעובדים זרים - דנ"ק) להביא 5,000 עובדים זרים במקום פלסטינים. זה ייקח עוד חודש-חודשיים-ארבעה".

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים: "יש קבלנים בני 60-40 שיושבים על הברכיים ומרצפים בעצמם, עושים עבודת טיח, חשמל ואינסטלציה לבד. האנשים האלו במצב טוב כי הם יודעים את העבודה אבל תאר לך קבלן שאין לו הניסיון והידע, העסק שלו קורס. אז הוא צריך להחליט: או שהעסק קורס לגמרי ואתה לא יודע איך תפרנס, או להעסיק עובדים לא חוקיים. הדילמה קשה"

נזכיר שגם איום המתקפה מאיראן מעכב את הבאת העובדים הזרים, הן בשל ביטול טיסות והן בשל חשש של העובדים עצמם. "שום דבר לא זז ולא מתקדם", אומר סיב, "ואנשים צריכים להתפרנס. מדינת ישראל לא נותנת פתרון. זה כמו שכעיתונאי יאמרו לך לעבוד בלי מחשב או בלי נייר ועט"

מה עושים הקבלנים בינתיים?
"יש אנשים שסוגרים את העסק, יש אנשים שיורדים מהארץ, עוברים להיות שכירים, יש אנשים שפושטים רגל, עוברים להיות שכירים או מחפשים עבודה אחרת ויש אנשים שאין להם ברירה אלא להעסיק עובדים לא חוקיים, שלא יכולים להגיד לאישה 'אני לא יכול להביא את הפרנסה'. 

"יש קבלנים בני 60-40 שיושבים על הברכיים ומרצפים בעצמם, עושים עבודת טיח, חשמל ואינסטלציה. האנשים האלו במצב טוב כי הם יודעים את העבודה, אבל תאר לך קבלן שאין לו הניסיון והידע, העסק שלו קורס. אז הוא צריך להחליט: או שהעסק קורס לגמרי ואתה לא יודע איך תפרנס, או להעסיק עובדים לא חוקיים. הדילמה קשה, אנחנו לא מצדיקים את זה, אבל אפשר להבין בן אדם שהפרנסה שלו לא פחות חשובה".

לדברי סיב, הענף מרוסק בשל המצב. "עצוב להגיד את זה, אבל זה המצב של ענף השיפוצים, ומי ישפץ את כל הנזקים בצפון ובדרום? אין מי שיעשה את זה, אין עובדים, הענף  מרוסק, ומתי 5,000 העובדים הזרים יגיעו? אי אפשר לדעת. אם לא יהיה פרויקטור שיתכלל את כל האירוע הזה, שתופס את הבירוקרטיה וזורק אותה לפח ובמטוס הבא מגיעים עובדים, זה לא יקרה כל כך מהר, וחבל כי אנשים נמחקים פה".

"מי שעובד עכשיו זה רק הקבלנים עם התעודות הכחולות"

קבלן השיפוצים רן כהן, הפועל בירושלים והסביבה, מספר: "עד בוא המלחמה הייתי קבלן רשום 6-7 שנים ותמיד הייתי עם עובדים פלסטינים. החזקתי ב-7 השנים האחרונות 14 עובדים פלסטינים, כולם מאזור יטא ביו"ש, בני משפחה אחת. בפרויקטים מסוימים גם מעל 30 עובדים. מדובר בחבר'ה מאוד מקצועיים ומאוד אמינים והעסק עבד. בדרך כלל ביצעתי קומפלטים, לפרק את כל התשתיות ולבנות מחדש בבנייני מגורים, והעבודות היו תמיד גדולות".

קבלן שיפוצים: "לקחתי 300 אלף שקל ממשכנתה של הבית ועוד 100 אלף שקל הלוואה. ממחזור של 3-3.5 מיליון שקל בשנה לעצירה טוטאלית. אני לא יכול לבטל את האישורים של העובדים שהיו לי, למרות שאני רוצה, כי אז זה אומר שפיטרתי אותם. גם הקולגות שלי מפחדים גם ממעצרים וגם ביטחונית. אני מפחד, יש לי יותר מה להפסיד מלהרוויח"

"בתחילת המלחמה מצאתי את עצמי עם שני פרויקטים פתוחים ופרויקט שהיה אמור להיפתח באותו יום ראשון, אחרי השבת הארורה, ובלי עובדים בכלל. ההיתרים שלהם עדיין יוצאים כרגיל ואסור לי להעסיק אותם.  הייתי צריך להתמודד עם שני פרויקטים פתוחים ושילמתי סכומים מטורפים לבעלי מקצוע כדי לסיים את ההתחייבויות וכמובן שיצאתי גם בהפסד. אחר כך חמישה חודשים לא עשיתי כלום, לא מצאתי את עצמי. עכשיו אני בהתחלה של עבודה קטנה עם קבלן משנה שלי והעובדים הם ערבים עם תעודות זהות כחולות".

"מי שעובד עכשיו זה רק הקבלנים המזרח ירושלמים עם התעודות הכחולות. חסרים עובדים בכמויות. גם להם קשה למצוא אנשי מקצוע טובים וגם יש קפיצה אדירה במחירים, רצף ערבי מקבל בסביבות 1,600 שקל ביום ויהודי 2,000 שקל ביום, ולפני המלחמה הייתי משלם 500 שקל".

יש קפיצה אדירה במחירים". רן כהן (באדיבות המצולם)יש קפיצה אדירה במחירים". רן כהן (באדיבות המצולם)

מה אתה עושה בזמן הזה כשאין עבודה?
"לא עשיתי כלום, לקחת 300 אלף שקל ממשכנתה של הבית ועוד 100 אלף שקל הלוואה. ממחזור של 3-3.5 מיליון שקל בשנה לעצירה טוטאלית. אני לא יכול לבטל את האישורים של העובדים שהיו לי, למרות שאני רוצה, כי אז זה אומר שפיטרתי אותם. גם הקולגות שלי מפחדים גם ממעצרים וגם ביטחונית. אני מפחד, יש לי יותר מה להפסיד מלהרוויח. כל עובד שלי היה כלבויניק, ידע לעשות כמעט הכול.

"אני יודע שכל העובדים שלי, למעט אחד, עובדים בארץ ולכולם כביכול יש היתר עבודה ביד ויכולים לומר שנמצאים בארץ לפני המלחמה. בדרך כלל מחזיקים אותם הקבלנים הערבים שיש להם פחות מה להפסיד, והם מחזיקים את השב"חים בחצי ורבע מחיר. כרגע רק הם עובדים".

לגבי העובדים באתרי הבנייה מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר: "מדובר בעבירה שטמונה בה סכנה למעסיק ולציבור כמובן. מדינת ישראל צריכה להפסיק להעלים עין מהעובדה שיש כאן אלפים או אף רבבות פלסטינים שאין להם אישור לעבוד בישראל. על הממשלה לבחור אם לעצור את הגעת העובדים הפלסטינים או, כפי שדרשה מזמן מערכת הביטחון, להסדיר את העסקתם המסודרת של פלסטינים בישראל על כל המשתמע מכך,  בדגש על ההקשר הביטחוני והשליטה על מי נכנס ומי יוצא. בכל אופן יש להמשיך להאיץ מיד את הבאת עשרות אלפי העובדים הזרים לענף הבניה והתשתיות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שב"חיםעובדים זריםפועלי בנייןהתאחדות הקבלנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...