מיזם הענק להקמת הנתיבים המהירים בכביש 5: אלו החברות שהגישו הצעות לתכנון
הפרויקט שיכלול גם הקמת מתחמי תחבורה משולבים, מתקדם עם הגשת ההצעות לשלב בקרת התכנון על ידי חמש קבוצות שעברו מיון, בהן אלקטרה, דניה סיבוס ושיכון ובינוי. הפרויקט יכלול הקמת חניוני "חנה וסע" עם כ-11 אלף חניות ומערך היסעים חינמיים למרכזי תעסוקה בגוש דן, וישלב אוטובוסים חשמליים ועמדות טעינה חשמליות
הדמיה של פרויקט הנתיבים המהירים בכביש 5 (נתיבי איילון | ארקאפקט עדי באונו)
אבן דרך משמעותית בפרויקט ה"נתיבים המהירים" בכביש 5. מיזם הענק להקמת הנתיבים המהירים ומתחמי תחבורה משולבים, "האבים", לאורך כביש 5, מתקדם שלב נוסף, עם הגשת ההצעות לשלב בקרת התכנון על ידי חמש קבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם. חמש הקבוצות שהגישו הצעות לתכנון הן: מנרב אחזקות ובון תור; אלקטרה; דניה סיבוס וחברת דן; שפיר הנדסה אזרחית ומאיר חברה למכוניות ומשאיות; שיכון ובינוי ואגד אחזקה.
בפרויקט הנתיבים המהירים בכביש 5, מיושם לראשונה בישראל מודל מכרזי חדשני שטרם הופעל בתחום התחבורה, שבו מתקיים דיאלוג תכנוני מקיף עם המציעים על מנת להבטיח ודאות ואיכות תכנון גבוהות. הפרויקט ממומש במתכונת (Public Private Partnership) PPP, במסגרתה ייבחר זכיין למימון, תכנון, הקמה, והפעלה של הפרויקט לתקופה של 25 שנים. המכרז הוא פרי עבודה משותפת של משרדי האוצר, התחבורה, חברת נתיבי איילון והחברה הממשלתית ענבל, ומקודם על ידי ועדת המכרזים הבינמשרדית לפרויקט הנתיבים המהירים, בראשות סגנית בכירה לחשב הכללי, אושרת דוד דקר.
הפרויקט כולל הקמה והפעלה של נתיב מהיר לאורך כביש 5 בין מחלף קסם לגלילות מזרח, בשני כיווני הנסיעה, תחזוקה של מקטע הכביש, שלושה מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) סמוך למחלפים קסם, תקווה ומורשה. המתחמים כוללים חניוני "חנה וסע", ובהם כ-11 אלף מקומות חניה, וכן מערך היסעים חינמיים למרכזי התעסוקה בגוש דן שיופעלו באמצעות אוטובוסים חשמליים.
הדמיה של פרויקט הנתיבים המהירים בכביש 5 (נתיבי איילון | ארקאפקט עדי באונו)
המתח"מים יקשרו בין מגוון אמצעי תחבורה, בהם רכבת ישראל בתוואי המסילה המזרחית, קווי הרכבת הקלה ומערך שבילי אופניים. המיזם יאפשר לבעלי הרכב הפרטי להשאיר את רכבם מחוץ לגוש דן העמוס ולהגיע ליעדם בנוחות ובמהירות, תוך הפחתת העומסים של כלל משתמשי הדרך.
הפרויקט הוא מהגדולים מסוגו בעולם, ומשלב טכנולוגיות מתקדמות, בדגש על בנייה ותחבורה ירוקה, ובהן אוטובוסים חשמליים, עמדות טעינה חשמליות, מערכת ניהול חניונים מתקדמת, אפשרות לשילוב מערכות חניה אוטומטיות, וייצור אנרגיה סולארית על גגות המתח"מים לקידום אנרגיה ירוקה ומתחדשת.
מערך הנתיבים בכביש 5, יתחבר לפרויקט מערך הנתיבים המהירים בכביש 20 ו-2, שצפוי להיפתח במהלך שנת 2025, בתוואי שבין ראשון לציון דרך תל אביב ועד מחלף 57 הסמוך לנתניה, לצד שני מתח"מים הנמצאים בשלבי הקמה מתקדמים בראשון לציון ובשפיים. כך תיווצר רשת של נתיבים מהירים הצפויה להקל משמעותית על הגודש בכבישים במטרופולין תל אביב.
החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: "הגשת ההצעות לתכנון במכרז הנתיבים המהירים בכביש 5 מהווה הבעת אמון של השוק בפרויקטים שמקדמת הממשלה, בייחוד בעת הזו. אגף החשב הכללי ממשיך לקדם בתנופה פרויקטים בזכיינות בשיטת PPP, המאופיינים ברמת שירות גבוהה. הוספת שלב בקרת התכן במכרזים מגבירה את הוודאות ומבטיחה את איכות התכנון ההנדסי".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "מכרז הנתיבים המהירים בכביש 5 מהווה פריצת דרך אמיתית ומציג תפיסה תחבורתית חדשנית וחכמה. עם התקדמות הפריסה הארצית של מרכזי התחבורה המשולבים, על פי חזונה של שרת התחבורה מירי רגב, נעודד יותר נהגים להשאיר את רכבם בבית או בחניון הנתיב המהיר, ולהגיע לעבודה בנסיעה רגועה בשאטל חשמלי, וכך גם בדרכם חזרה הביתה. זה העתיד, והוא כבר כאן".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
תגובות