עוד לפני ההפקעה: מושב כפר ידידיה יפוצה בכ-3.5 מלש"ח על ירידת ערך קרקעותיו

בעקבות החלטת ועדת ערר שניתנה לפני קרוב ל-3 שנים, חויבו חברת נתיבי ישראל והוועדה המקומית עמק חפר לפצות את האגודה השיתופית של המושב במיליוני שקלים בעקבות אישור תוכנית להרחבת כביש 4, אף שההפקעה טרם בוצעה. "חרב ההפקעה ושינוי הייעוד כבר הונפה, ועמה השינוי שחל בתכונות הקרקע"

שיתוף הכתבה
מושב כפר ידידיה מהאוויר (oyoyoy, ויקימדיה)מושב כפר ידידיה מהאוויר (oyoyoy, ויקימדיה)

מושב כפר ידידיה צפוי לקבל פיצויי הפקעה בסך של כ-3.4 מיליון שקלים מהמועצה המקומית עמק חפר בגין ירידת ערך בעקבות הרחבת כביש 4 על אדמותיו. זאת בעקבות תביעה שהגיש המושב לפני למעלה מ-3 שנים, נגד חברת נתיבי ישראל (נת"י) ונגד מועצת עמק חפר בגין ירידת ערך.

במצבם הקודם שימשו הקרקעות המופקעות לחקלאות, ובמסגרת תת"ל 43 (תוכנית להרחבת כביש 4 שפורסמה למתן תוקף ב-2017) סומנו כדרך מוצעת. בהוראות התוכנית נקבע כי "שימושים שהיו מותרים על פי כל דין ונבנו כחוק בשטח התוכנית ערב אישורה של תוכנית זו ימשיכו להיות שימושים מותרים, עד לתפיסה בפועל של המקרקעין" וכן כי "לאחר ביצוע התוכנית, וככל שיוותרו שטחי דרך או מגבלות בניה שלא יהיה בהם צורך למימוש מטרת התכנית, מגיש התוכנית יגיש תשריט מתקן ... ככל שיימצא כי שטחים המיועדים לדרך מוצעת, מתקנים הנדסיים ומגבלות בניה ופיתוח, אינם דרושים לביצוע התכנית, הרי שייעודם יחזור לייעוד שהיה ערב אישור תת"ל 43". כמו כן נקבע בתכנית כי "בשטח שאינו בבעלות ציבורית אשר מיועד להפקעה ... יחולו, עד לפרסום הודעה על כוונה לרכוש קרקע לטצרכי ציבור ... התכניות החלות עליו ערב תחילתה של תכנית זו או תכנית אחרת", וכי "הייעוד על פי תכנית זו בשטח כאמור ייכנס לתוקפו עם פרסום הודעה".

בעקבות אישורה של התוכנית תבעה האגודה השיתופית כפר ידידיה את הוועדה המקומית בגין ירידת ערך, וזו נדחתה על רקע טענת יזמית התוכנית נת"י כי כל עוד לא פורסמה הודעת הרכישה, אין שינוי בייעוד המקרקעין מכוח תת"ל 43 ולא ניתן לטעון לפגיעה תכנונית בגינה.
 
ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה מרכז, בראשות עו"ד איל תאודור שרון, קיבלה באוקטובר 2021 בהחלטה תקדימית את עמדת כפר ידידיה, ודחתה את טענת נת"י להיעדר עילת תביעה לנוכח ייעודם הציבורי הדחוי של המקרקעין ולזכות לשימוש ביניים בהתאם לייעוד הקודם (טרם ההפקעה).

על פי החלטת הוועדה, אפשרות השימוש וההנאה של כפר ידידיה  מהמקרקעין כבר נפגעה, ועל כן קמה לה עילת תביעה. ועדת הערר קבעה כי אף שלעת עתה עצם הזכות לעשות שימוש חקלאי במקרקעין מכוח התכנון הקודם נותר בעינו,  חרב ההפקעה ושינוי הייעוד כבר הונפה, ועמה השינוי שחל בתכונות הקרקע ואפשרות השימוש והניצול שלה. מכאן שהמועד להגשת תביעת הפיצויים ראשיתו במועד כניסתה לתוקף של התת"ל, ולא מיום שבו יופקעו המקרקעין בפועל.

על פי חוות הדעת של השמאית המייעצת חגית רובינסון שניתנה רק לאחרונה, סכום הפיצויים הוא 3.392 מיליון שקל. במאי 24  קיבלה ועדת הערר את  סכום הפיצויים שנקבעו בהתאם לחוות הדעת, וקבעה שיתווספו לו הפרשי הצמדה מלאים, וכן 50% משיעור הריבית בהתאם לחוק פסיקת ריבית והצמדה.עוד נקבע כי עמק חפר ונת"י יישאו בהוצאות העוררת בסכום של 18,000 שקל - מחצית כל אחת. שני הצדדים הגישו השגות על גובה הפיצוי אך להמלצת ועדת הערר הסכימו למשוך את השגותיהם על דרך הפשרה, שקיבלה את אישור ועדת הערר ביוני האחרון.

עו"ד הדס שטיין ממשרד עוה"ד רז -כהן פרשקר ושות' שייצג את אגודת כפר ידידיה, מושב עובדים לחקלאות שיתופית מציינת: "ועדת הערר קיבלה את עמדת משרדנו, ודחתה את טענת נת"י להיעדר עילת תביעה לנוכח ייעודם הציבורי הדחוי של המקרקעין ולזכות לשימוש ביניים בהתאם לייעוד הקודם, טרם ההפקעה".

את הוועדה המקומית עמק חפר ייצג עו"ד אריאל שיין, את נת"י ייצג עו"ד דרור ממן.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מועצה אזורית עמק חפראגודת כפר ידידיההפקעת קרקעותפיצויי הפקעהירידת ערך
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...