"למתן את עוצמת החרדה": כך השפיע ה-7 באוקטובר על עיצוב הבתים שלנו

שלוש שנים לאחר שמגפת הקורונה הביאה לשינויים מרחיקי לכת בתחום עיצוב הפנים, באה מלחמת חרבות ברזל וטלטלה אותו שוב. עיקר ההשפעה: פחות "דרמה" וצבעים כהים, ויותר קימורים וצבעי אדמה מרגיעים. וכמובן - כמה שיותר מיגון

שיתוף הכתבה
צילום: גלריה OKNIN, עיצוב גרפי: פרסום מכטינגר צילום: גלריה OKNIN, עיצוב גרפי: פרסום מכטינגר

בתקופת הקורונה שפקדה את העולם בראשית העשור, הפך השיח על השינויים שבאו בעקבותיה בתחום תכנון ועיצוב הבית, לדיון החם ביותר בעולם האדריכלות והעיצוב. הבידודים הממושכים שנכפו עלינו העלו את חשיבות השטחים הפתוחים במרחב הפרטי כגון גינות, מרפסות ומרפסות גג. גם תרבות העבודה שהשתנתה, אשר הביאה רבים להעביר את מרבית ימי העבודה שלהם בסביבה הביתית, חייבה שינויים בהתאם.

כעת מסתמן כי גם המלחמה השפיעה לא מעט ובשלל תחומים על תכנון ועיצוב הבית. הדרישה לממ"ד כמובן עלתה, לקוחות שמתכננים בתים פרטיים מבקשים להוסיף קומת מרתף עם מקלט שהוא גם ממ"ד, ולאלה התווספו גם בקשות לפתרונות מיגון שמצד לקוחות המשפצים דירות קיימות.

"פחות דרמה, יותר קימורים"

אך מלבד ההיבט המיגוני והמובן מאליו, חוללה המלחמה שינויים רבים נוספים. לדברי אנשי מקצוע בתחום העיצוב שאחראים על מגוון רב של פרוייקטים, אלו העיקריים שבהם: פחות דרמה, יותר פינות אינטימיות, עיצובים מקומרים ושפע של גווני אדמה.

שפע של גווני אדמה. ניצן הורוביץ ודורית סלע (עודד סמדר) שפע של גווני אדמה. ניצן הורוביץ ודורית סלע (עודד סמדר)

"העיצובים שנראה בתקופה הקרובה יהיו  רגועים, הקונטרסט הצבעוני והחומרי יתמתן ולפיכך האווירה בחללים תתפרש כרגועה יותר", מסבירה מעצבת הפנים צביה קזיוף. "את הגוונים הכהים והדרמטיים שכיכבו עד לא מזמן מחליפה סקלת צבעים מונוכרומטית, על טהרת גווני הגרייז והעץ הבהיר, שמטבעה הופכת את החללים למוארים. גוונים שמשרים עלינו רוגע, הופכים את הבית שלנו לחממה נעימה ועוטפת".

עוד לדבריה "מסתמן שהחללים עצמם יתאפיינו בקווים ישרים, אך לצידם מרבית מהפריטים הבולטים בקולקציות הריהוט והתאורה החדשות הם מעוגלים, מקומרים ואמורפיים וככאלה תפקידם להכניס שפע של עידון ורוך ולשבור את המראה הנוקשה. המטרה ליצור איזון ולשוות למרחב תחושה נינוחה יותר, יש משהו מאוד מזמין ומרגיע בלסיים יום רווי אתגרים ומתחים על גבי ספה עמוקה ומפנקת בסילואטה מעוגלת שמייצרת תחושה עוטפת, מגוננת ומחבקת".

"אזורים שימתנו את עוצמת החרדה"

לדברי הילה הראלי, מעצבת הבית של OKNIN, "פלטת הצבעים הדומיננטית תתבסס ברובה על הגוונים שבכוחם לייצר מראה עמוק ומסתורי, תוך שימוש באלמנטים אותנטיים וטבעיים. הצבעוניות האדמתית תשתלב בכל חלל בהרמוניה מלאה. נראה במהלך השנה הקרובה שימוש נרחב בטקסטורות עשירות בטונים מגוונים- מבהירים, שהם הומאז' לגווני האדמה החוליים, ועד לכהים יותר המדמים את אדמת החמרה והטרה קוטה".

אדריכל ומעצב איציק ניב (צלם: אלעד גונן, ריהוט OKNIN 30)אדריכל ומעצב איציק ניב (צלם: אלעד גונן, ריהוט OKNIN 30)

בדומה לבוסט שחל בקורונה בכל הקשור לפינות עבודה ביתיות, גם הפעם שבה ועולה הדרישה לשלב אותן כחלק מהאגף הציבורי או בחדרי השינה. לדברי האדריכלית מרינה רכטר-רובינשטיין, "הרעיון הוא לתכנן ולעצב את פינות העבודה כייעודיות לכך, ולא פינות שיהפכו באופן לא מאורגן לחלל לכזה. מראש להכשיר אותו ולתכנן בהתאם.  רבות פינות העבודה שכעת ממוקמות באופן יזום בחדרי השינה, במרתפים ואפילו מתחת למדרגות. המלחמה רק חיזקה את נושא פינות העבודה הביתיות וכעת יש הרבה פתרונות אקוסטיים כדי לשלבם בחלל הביתי ובו זמנית לעבוד בנוחות בלי להפריע להתנהלות השוטפת של הבית".

בהתייחסה להיבט המרגיע אומרת רכטר-רובינשטיין כי "גוברת הדרישה ליצירת פינות אינטימיות שמוגדרות על ידי משרביות ופרטי נגרות. בהרבה בתים שבהם יש חללים גדולים כמו מבואות ומסדרונות, מתוכננות פינות שיח למבוגרים ולילדים שם הם יכולים לשבת לדבר ולקרוא, פינות שקטות ושונות מעט מאלה שאנחנו מכירים הכוללות מחיצות אווריריות, ספסלים, מחצלות או נדנדות מקרמה שתורמים לתחושת הקרבה.

אדריכלות ועיצוב: רון שפיגל, צלם: אלעד גונןאדריכלות ועיצוב: רון שפיגל, צלם: אלעד גונן

קזיוף מוסיפה כי "אנחנו מתמקדים ביצירת אזורים שיפרטו על נימי הרגש וימתנו את עוצמת החרדה. השאיפה היא לחזור לאמא אדמה, למקורות ולטבע וליצור פינות קטנות בסביבת המגורים. מאחר הן אינן תופסות שטח רב ובהווייתן הן משמשות לפעילויות מודולריות הן ישימות גם בחלל הציבורי והן באגף הפרטי, אפילו בחדרי השינה, העיקר שיענו על הצרכים הספציפיים, שתהיינה מחבקות ונעימות. אם ניתן, מומלץ מאוד שיפנו לכיוון נופים שלווים".

לא למרקמים הנוקשים, כן לפופים, ספות רביצה וכורסאות רכות 

לדברי אלה שלומוב, בעלת בוטיק Ella decor, "המרקמים הנוקשים הם 'Big No No' ובמקומם הנטייה היא להשתמש בבדים רכים, בפרט בפופים, ספות רביצה ובכורסאות רכות, עמוקות, שמזמינות להתפרקד ולהתחבק וברובן המכריע מרופדות בבדי קטיפה ובוקלה נעימים למגע". היא מוסיפה כי "הדוגמאות הגיאומטריות והרועשות גם הן מפנות את מקומן לטובת אלה השקטות, בצבעוניות ניטרלית. בפינות הללו נראה גם הרבה שימוש בטקסטיל מפשתן ובטפטים טבעיים ארוגים מחומרים טבעיים כמו קש. המראה שמתקבל הוא אותנטי ועוטף כך שגם כשאת לבד תרגישי בטוחה ואסופה".

תכנון ועיצוב: אתי אטיאס, צלם: עודד סמדר, באדיבות OKNIN ריהוטתכנון ועיצוב: אתי אטיאס, צלם: עודד סמדר, באדיבות OKNIN ריהוט

מעצב הפנים ניצן הורוביץ סיפר לנו כי "הדרישה לפינות אינטימיות נוספות לסלון גוברת. סוג של פינות משפחה חדשות, קומפקטיות. הפינות מוגדרות לרוב ללא קירות אלא על ידי משרביות, פרטי נגרות, פופים, כורסאות, וכו', וכך נוצרים חללים קטנים ואינטימיים שלא היו חלק מהתכנון לפני המלחמה. בהרבה בתים שבהם יש חללים גדולים כמו מבואות ומסדרונות, הלקוחות מבקשים לנצל את האזורים הללו לפינות שיח למבוגרים ולילדים לאזורי תרגול מדיטציה, יוגה, קריאה. אזור רביצה הכולל מחצלות ונדנדות"

כך אפשר לראות בתכנונים החדשים הרבה יותר פינות שקטות ושונות מעט מאלה שאנחנו מכירים שתורמות לרגיעה של הגוף והנפש.

רון שפיגל, שפיגל אדריכלים, צלם: אלעד גונןרון שפיגל, שפיגל אדריכלים, צלם: אלעד גונן

השחור אאוט, הצבעוניות בגוונים מקפיצים אין 

נירית פרנקל, בעלת משרד לאדריכלות ועיצוב סיפרה שהלקוחות מבקשים מפורשות להכניס "אופטימיות" לתכנון ועיצוב החלל. כך למשל גוברת הדרישה לשלב אלמנטים צבעוניים שגורמים לאושר ושמחה ואת הצבעוניות הכהה והחומרים הקרים מחליפים אלמנטים בגוונים מקפיצים ולא קונבנציונליים. אפשר להגיד שהשחור קצת פחות מככב בעיצובים אלא גוונים הרבה יותר חמים וביתיים ומרגיעים. אפילו את המרקמים הנוקשים יחליפו חומרים מהטבע שיכניסו הרבה רוך לבית.

אחת מחברות הצבע הגדולות (טמבור) בדקה איזו השפעה יש לצבעים השונים על מצב הרוח והתחושה הכללית שלנו, כשיצרו את קולקציית הצבעים החדשה שלהם.

מרינה רכטר- רובינשטיין REMA אדריכלים, צלם: עידן סעידימרינה רכטר- רובינשטיין REMA אדריכלים, צלם: עידן סעידי

בנוסף - יש דרישה לשילוב של חומרים רכים בדגש על בדים נעימים וטבעיים כמו כותנה, פשתן ואריגים שאוטומטית תורמים לתחושה הביתית. הרבה מאוד אלמנטים מעץ שמוסיפים הרבה מאוד רכות וחמימות לחלל. שימוש גובר באבן טבעית שתורמת לאותנטיות במרחב. 

האדריכל רון שפיגל סיפר שגם בכל מה שקשור בתכנון מפתחים בבתים פרטיים התפתחו מגמות חדשות. "קהל הלקוחות מתחלק לשניים, אלו שמעדיפים כיום הרבה יותר קירות מחלונות מחשש לעניינים בטחוניים והחלק האחר דווקא נוהג להפך ומגדיל מפתחים באזורים מוצנעים מהרחוב, כדי שגם בבית אפשר יהיה לחוות את החוץ ואת הירוק, להגדיל את תחושת המרחב".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיצובעיצוב פניםקורונהחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...