"הנזקים עולים על התועלת": הוועדה המקומית ת"א צפויה להחליט בשבוע הבא על ביטול תמ"א 38 בעיר

מדובר בצעד סמלי, שכן הוועדה נמנעה מלהגיש תוכנית מחליפה לתמ"א 38, ולכן היא תתבטל אוטומטית ב-29.8. רק בסוף 2024 לכל המוקדם תוגש תוכנית ההתחדשות של העיר לוועדה המחוזית, כלומר בשנים הקרובות לא תחול בעיר תוכנית התחדשות בניינית בתוקף. מומחים תוקפים: "ההחלטה מונעת משיקולים כספיים, צעד חסר אחריות"

שיתוף הכתבה
בניין עיריית תל אביב (עיריית תל אביב-יפו)בניין עיריית תל אביב (עיריית תל אביב-יפו)

הוועדה המקומית לתכנון ולבניה תל אביב צפויה להתכנס ביום שלישי הקרוב (30.7) לישיבה מיוחדת במטרה אחת בלבד: להכריז רשמית כי היא מתנגדת להמשך תחולתה של תמ"א 38 בשטח השיפוט העירוני. על פי נוסח ההחלטה שנשלח לחברי הוועדה המקומית, היא "אינה מעוניינת בהארכת תוקף תמ"א 38 בתחומה מעבר ליום 29.8.24, וזאת בהמשך לעמדת הרשות זה שנים, והכל על רקע נזקי התמ"א העולים בהרבה על תועלתה". זוהי כאמור ההחלטה היחידה על סדר היום.

לנוסח הצעת ההחלטה של הוועדה המקומית.

מדובר בצעד הצהרתי ללא משמעות מעשית, שכן גם ללא החלטה זו היתה תמ"א 38 מגיעה לסופה ב-29.8, וזאת בשל העובדה שהוועדה המקומית לא צפויה להגיש תוכנית מחליפה לתמ"א 38 עד ל-1.8, התאריך שהוגדר כ"דד ליין" על ידי מינהל התכנון להגשת התוכנית המחליפה. עם זאת, נראה כי למהנדס העיר אודי כרמלי וגם לראש העירייה רון חולדאי שהיה ממבקריה החריפים של תמ"א 38 לאורך השנים, חשוב כי מהלך זה ייעשה באופן אקטיבי תוך הצגת ההנמקות לביצועו, ולא כמהלך פאסיבי שנוצר כתולדה של אי הגשת תוכנית.

במסגרת דברי הרקע להחלטה כתב כרמלי כי "אף שיצאו העיר היתרים מכח התמ"א, הרי שאין מדובר בהכרח במסלול יעיל, לשון המעטה... כעת שעה שהמועצה הארצית עצמה, יוזמת התמ"א, הכירה בכשלי התמ"א ומגרעותיה ובשל כך החליטה שלא להמשיך ולהאריך את תמ"א 38 , הוועדה המקומית עמלה על עריכת תוכנית להתחדשות עירונית שתאפשר התחדשות בניינית, מיגון וחיזוק נגד רעידות אדמה, תוך מתן מענה לצרכי הציבור ובתפיסה כוללת לשכונות".

עו"ד ישי איציקוביץ: "נדמה שההמלצה של מהנדס עיריית תל אביב כפי שפורסמה בסדר היום הקרוב של הועדת המקומית, מונעת משיקולים כספיים גרידא ללא כל התחשבות או עריכת איזונים עם שיקולים כבדי משקל אחרים, ובכללם בטחונם האישי של תושבי העיר. בשל כך, נראה כי מדובר בצעד חסר אחריות ובלתי סביר"

התוכנית שאליה מכוון כרמלי היא תא/5555 המקודמת כיום על ידי העירייה. על פי הצפי שמציג כרמלי לחברי הוועדה בספטמבר הקרוב יחל הליך שיתוף ציבור בתוכנית, ולקראת סוף השנה זו תוגש לוועדה המחוזית.

לפי חשבון זה צפויות לחלוף שנתיים-שלוש לפחות,  וכנראה שהרבה יותר, החל מסוף אוגוסט הקרוב, ללא תוכנית התחדשות בניינית בתוקף בתל אביב-יפו. בהצעת ההחלטה מצוינים מספר פתרונות ביניים בהן תוכנית פלוס היתר ("חלופת שקד"), תוכניות לפי סעיף 70 לחוק התו"ב ואפשרות הוצאת היתרי הבניה לצורך מיגון לפי תמ"א 40/א/1/1.

עוד בדברי הרקע להחלטה ציטט כרמלי את הביקורת שהופיעה בהחלטת המועצה הארצית בהחלטתה מנובמבר 2019 להתחיל בהליכים לביטול תמ"א 38 : "התמ"א במתכונתה הנוכחית לא משיגה באופן מספק את מטרתה – חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, באופן המצדיק את המשך קיומה למרות המחיר התכנוני הכבד הכרוך בכך... מבחינה תכנונית המועצה השתכנעה כי מתן היתר נקודתי מכח התמ"א למבנה אקראי ללא קריה תכנונית מתחמית עלול במקרים רבים לסכל התחדשות עירונית במתחם כולו".

לדברי כרמלי, "קביעות אלו של המועצה הארצית משקפות היטב את עמדת השלטון המקומי לאורך השנים, שטען שוב ושוב כי התמ"א, בהיותה "תוכנית/היתר ללא תכנון" פוגעת בתכנון האורבני הנכון וכפועל יוצא מזה גם ברווחת התושבים".

"החלטה שמונעת משיקולים כספיים גרידא"

עו"ד ישי איציקוביץ ממשרד אגמון עם טולצ'ינסקי מבקר בחריפות את הצעת ההחלטה שהונחה על שולחן הוועדה המקומית: "נדמה שההמלצה של מהנדס עיריית תל אביב כפי שפורסמה בסדר היום הקרוב של הועדת המקומית, מונעת משיקולים כספיים גרידא ללא כל התחשבות או עריכת איזונים עם שיקולים כבדי משקל אחרים, ובכללם בטחונם האישי של תושבי העיר. בשל כך, נראה כי מדובר בצעד חסר אחריות ובלתי סביר, בפרט שגם ללא החלטה כאמור הועדה המקומית היא זו ששולטת ותמשיך לשלוט בקידום התכנית הכוללת וכפועל יוצא מכך על המשך תוקפה של תמ"א 38 בתקופת הביניים לאחר 1.8.2024.

"יתר על כן, ההסבר שניתן על ידי מהנדס העיר בהמלצתו לפיו מלחמת חרבות ברזל היא זו שעיכבה את קידום התכנית, איננו משכנע ואף מקומם לאור החלטות קודמות של הוועדה והמצג שניתן על ידה בחודשים האחרונים לפיו יש כוונה ורצון להגיש את התכנית לוועדה המחוזית עד 1.8.2024. דווקא מלחמת חרבות ברזל היא זו שמהווה הצדקה שלא לבטל את תקופה של תמ"א 38 בתקופת הביניים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית תל אביב-יפותל אביב-יפואודי כרמליתמ"א 38רון חולדאיישי איצקוביץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...