"נהריה תכפיל את מספר תושביה בתוך עשור"

תוכניות ההתחדשות בנהריה מלמדות על הפיתוח האדיר הצפוי לה בשנים הקרובות. עו"ד אושרי שלוש, יזם מוכר בעיר ובעבר יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מסביר מה סוד קסמה של העיר הצפונית, ומבקש מהמדינה לתמרץ יזמים להגיע אליה – "במיוחד בימים כאלה"

שיתוף הכתבה
עו"ד אושרי שלוש. צילום: מיכה בריקמןעו"ד אושרי שלוש. צילום: מיכה בריקמן

בתחילת השנה אישרה הוועדה המחוזית צפון להפקדה את התוכנית הכוללנית להתחדשות העיר נהריה. התוכנית, שמחליפה את תמ"א 38 שפקעה לאחרונה, מתייחסת לכל השכונות הוותיקות בעיר ומתווה עבורן מסלולים שונים להתחדשות עירונית – לרוב מסלולי פינוי-בינוי – תוך ראייה אורבנית כוללת וארוכת טווח. בסך הכל, מציעה התוכנית תוספת של כ-30 אלף יחידות דיור – פי 2.5 ממספר הדירות הקיימות בנהריה כיום.

התוכנית המקיפה מלמדת על הפיתוח האדיר הצפוי לנהריה בעשור הקרוב, והיא גם עדות לפוטנציאל הבינוי וההתחדשות של העיר, שמרבית מבני המגורים בה הוקמו בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת.

"כמו בכל המדינה, גם נהריה חווה מגמה של מעבר מפרויקטים של בנייה רגילה למיזמי התחדשות עירונית , רובם מיזמים מתחמיים", אומר עו"ד אושרי שלוש, המלווה פרויקטים של התחדשות עירונית בכל הארץ, לרבות באזור הצפון, ובעצמו בעליה של חברה יזמית. עם זאת, לדבריו, ההתחדשות העירונית בנהריה דרושה באופן מיוחד: "נהריה נמצאת בסיכון גבוה לרעידות אדמה, מה שהופך את ההתחדשות העירונית בשטחה לדבר שהוא בגדר הכרח.

"בנוסף, איום הטילים וקרבתה של נהריה לגבול מספקים להתחדשות העירונית גם ערך ביטחוני שלא יסולא בפז. לבסוף, מדובר בעיר שאמנם מושכת בשנים האחרונות אוכלוסיות חזקות מכל רחבי הצפון, אבל מרבית תושביה עדיין נמצאים בתחתית הסולם הסוציו-אקונומי. התחדשות עירונית אמיתית, כזו שמשדרגת את איכות החיים ומעמידה לרשות התושבים תשתיות עירוניות ומוסדות ציבור חדשים, היא המפתח למוביליות החברתית שתושבי העיר הזו כה משוועים לה".

נהריהנהריה

איש הגעתון

עו"ד שלוש הוא דמות מוכרת בכל אזור הצפון ובנהריה בפרט. בין השנים 2003 ל-2008 שימש סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בנהריה, ושם היה אחראי, בין היתר, על קידום ההתחדשות העירונית שהיתה אז בחיתוליה. בין השאר קידם את אחד ממיזמי הפינוי-בינוי הראשונים שהיו בארץ, אותו יזמה חברת "כוכב".

לדבריו, נקודת הציון החשובה ביותר בזינוק של נהריה היתה דווקא מלחמת לבנון השנייה, שהתרחשה בעת כהונתו של שלוש כיו"ר הוועדה המקומית והציבה את העיר בחזית מטווחי הטילים. פרויקטים רבים של תמ"א 38 ופינוי-בינוי קודמו מאז בעיר, ומלבד המיגון שסיפקו לדירות הישנות, הם גם תרמו משמעותית להכפלת מספר תושביה במהלך שני העשורים האחרונים.

בעיני שלוש, הגידול העצום הזה מגלם רק קמצוץ מהפוטנציאל הגלום בעיר הצפונית: "בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מגלים את נהריה, ולא רק מאזור הצפון. הטבות המס שמקבלים כאן לצד אוכלוסייה חמה ועוטפת זה משהו שקשה למצוא במקומות אחרים. לא במקרה מצאו פה את מקומם משקי בית רבים שפונו מאזור הצפון, וגם המון משפחות שנמלטו מהמלחמה באוקראינה.

"יש פה את רצועת הים העירונית הכי ארוכה בישראל, עם מרינה חדשה שאושרה לפני כשנתיים ונמצאת בשלבי תכנון מתקדמים וצפויה למשוך לכאן תיירות ימית. העיר נהנית גם מתנופת פיתוח אדירה בכל הקשור לתשתיות התחבורה: הכפלת וחישמול המסילות של רכבת ישראל, למשל, יקצרו את משך הנסיעה לתל אביב לשעה בלבד; מנהרות הכרמל, כביש עוקף הקריות החדש וכביש עוקף עכו כבר מקצרים משמעותית את ההגעה למרכז הארץ, ובקרוב מאוד יעבור בעיר גם כביש 6 חוצה ישראל, כך שהחיבור לנהריה יהיה מהיר ונוח".

שלוש מציין גם את בית החולים הנמצא בעיר – בית החולים גליל מערבי, בו לומדים הסטודנטים לרפואה של אוניברסיטת בר אילן, שרבים מהם נשארים לעבוד בבית החולים ולגור בנהריה. בנוסף הוא מזכיר כי בקרוב יחל לפעול בנהריה 'משולש בן עמי' – אזור התעסוקה החדש שכבר כיום מושך אליו חברות ועסקים מכל רחבי הארץ.

בירת הצפון החדשה

לאור כל אלה, ולנוכח הביקוש הגובר למגורים בעיר, שלוש משוכנע שבתוך 10 שנים אוכלוסיית נהריה תכפיל את עצמה פעם נוספת – בתנאי אחד: "המדינה חייבת להכניס את היד לכיס ולסייע ליזמים. כולם מבינים את הפונטציאל של העיר הזאת, אבל אם המדינה לא תדאג שהפרויקטים יהיו כלכליים, הם פשוט לא יקרו, וחבל.

"משרד השיכון משווק בשנים האחרונות הרבה קרקעות בעיר ובסביבותיה וגם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פועלת כדי לעזור. אבל אם למדינה חשוב שהצפון באמת יפרח, ובמיוחד בימים כאלה, צריך לעשות הרבה יותר; לפתח אזורי תעסוקה נוספים, להקים מוסדות להשכלה גבוהה ובעיקר לתת ליזמים מענקים, קרקעות משלימות והטבות מיסוי – כל מה שימשוך אותם לבנות בעיר ולפתח אותה.

"אני מאוד אופטימי באשר לעתידה של נהריה", מסכם שלוש. "העיר הזו שממנה צמחה ראשית התעשייה העברית ושממנה באו חברות גדולות ומוכרות כמו ורטהיימר, זוגלובק ושטראוס, נמצאת בדרך הבטוחה להחזיר את עטרתה ליושנה. זה רק עניין של זמן".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עו"ד אושרי שלושנהריהצפוןהתחדשות עירוניתבניה בפריפריה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...