"מקצועיות לבדה לא מספיקה. אם אין לך את הפרטנרים הנכונים אתה יכול לבוא עם יופי של רעיון - והוא יתפוצץ"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם – גיא דוננפלד, מהנדס העיר בית שמש ומנכ"ל איגוד מהנדסי ערים, שממליץ בחום לדור הצעיר להיכנס לשירות הציבורי, חושף מי האדריכלית שהוא מעריך במיוחד, משתף בתחביב שלו מילדות ומספר על איך בן גוריון השפיע עליו: "גם אני מאמין שהנגב הוא עתיד המדינה ומרחב ההזדמנויות שלה, צריך לגמור עם הגישה שרואה בו חצר אחורית"

שיתוף הכתבה
גיא דוננפלד, זרקור (אלעד מלכה) גיא דוננפלד, זרקור (אלעד מלכה)

גיא דוננפלד, מהנדס העיר בית שמש ומנכ"ל איגוד מהנדסי ערים, מתארח השבוע במדור ומספר על ההחלטה המכוננת שקיבל לחזור לשירות הציבורי, איך סייע לקדם את נמלי הים החדשים באשדוד וחיפה, למה כדאי למדינה להשקיע עוד היום בהנדסאים והאדריכלים של הוועדות המקומיות, ועל שני התחביבים הגדולים שלו - בניית מודלים ועישון בשר.  

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:
"בשנת 2004 שימשתי כאדריכל המועצה האזורית תמר, ובשנת 2007 עזבתי למפעלי ים המלח. ב-2013 קרא לי ראש המועצה דב ליטבינוף 'לחזור הביתה' לתפקיד מהנדס המועצה. פניתי למנכ"ל מפעלי ים המלח ושאלתי אותו מה הוא חושב. הוא אמר לי 'תחליט אתה'. לאחר התלבטות קצרה החלטתי לקחת את התפקיד, שבעצם החזיר אותי לעשייה במגזר הציבורי.

"בדיעבד אני מאושר מהבחירה. האימפקט שיש לך כמהנדס רשות עובד ציבור על המרחב הציבורי ועל איכות החיים והחברה בישראל הוא עצום. ב-11 השנים האחרונות זכיתי לקחת חלק מרכזי בחידוש מתחם מלונות ים המלח, בהקמת שני נמלים חדשים במדינה ועוד שורת פרויקטים  שבסוף היום משאירים אותך מלא בסיפוק. זו היתה צומת דרכים משמעותית בקריירה, ומבחינתי בחרתי נכון".

טעות שלמדתי ממנה:
"באחד מתפקידי הקודמים קידמתי מיזם מאד משמעותי למרחב, שזכה לתמיכת ראש הרשות. עשינו עבודה טובה מאד מבחינה תכנונית, אבל כשבאנו להציג את המיזם לחברי המועצה זה לא עבר. לא היה תיאום עם הגזבר, גם לא עם המנכ"ל, ובשיח שהתפתח בדיון חברי המועצה בסופו של דבר לא הסכימו לקדם את הפרויקט.

"למדתי שכשאתה רוצה לקדם דברים, מקצועיות לא מספיקה. צריך את היצירה של השותפויות הנכונות כדי שרעיון או מיזם שאתה מקדם יוכל להתרומם. אם אין לך את הפרטנרים הנכונים אתה יכול לבוא עם יופי של רעיון - והוא יתפוצץ. לכן חשוב לא לחסוך בפגישות מקדימות ותיאומים. למדתי את חשיבות הפוליטיקה לקידום רעיונות בתוך ארגון".

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:
"אני מעריץ את דוד בן גוריון. קראתי הרבה מהכתבים שלו והגישה שלו למדינה בכלל ולנגב בפרט מאד השפיעה עלי. למרות שהיום אני בתפקיד בבית שמש, אני מחובר מאד לדרום, והמגורים והלב שלי שם. כמו בן גוריון, אני מאמין שהנגב הוא עתיד המדינה ומרחב ההזדמנויות שלה, וצריך לגמור עם הגישה שרואה באזור הזה חצר אחורית. הנגב צריך לקבל מקום חשוב יותר".

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:
"הקידום של נמלי הים החדשים באשדוד ובחיפה. הצלחה שהיא לא רק שלי כמובן אלא של חברת נמלי ישראל שהייתי אז חלק ממנה. הצטרפתי לחברה בדיוק ב'מאני טיים' של הביצוע וליוויתי אותם עד לקבלת אישור אכלוס. ישראל היא מדינת אי, והנמלים הם השער שלנו והפתח שלנו החוצה. הקמת שני נמלים במקביל היא פרויקט עצום וזכיתי להיות חלק מהאירוע הזה".

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:
"יש לי שתיים. הראשונה - לזכור שכשאתה מסיים את הלימודים אתה עדיין לא יודע כלום ושבכל מקום שתגיע אליו יש לך הרבה מה ללמוד. הייתי במשרדי אדריכלות פרטיים, בחברות ממשלתיות ובשלטון המקומי, ובכל מקום שאליו הגעתי גיליתי כמויות עצומות של דברים שאני עדיין לא יודע, וזוויות שונות להסתכל על הדברים. לכן חשוב לבוא עם הקשבה ומוכנות ללמוד. זה שסיימת תואר זה יפה, אבל את המומחיות שלך אתה רק אז מתחיל לרכוש, והיא נרכשת לאורך שנים של ניסיון.

"מצאה זמן להיות עבורי אוזן קשבת". ענבר וייס (ענר טאוסיג)"מצאה זמן להיות עבורי אוזן קשבת". ענבר וייס (ענר טאוסיג)

"והעצה השניה שלי היא - בואו לשירות הציבורי. השירות הציבורי נותן הזדמנות להשפיע על החברה ועל המדינה שאנחנו חיים בה בצורה הכי משמעותית שיש. תיארתי את צומת הדרכים שבה ניצבתי לפני למעלה מעשור, עם המעבר מהשוק הפרטי, ומעולם לא הצטערתי. האימפקט שלי מאז הוא הרבה יותר משמעותי".

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבל אם הייתי שר הבינוי והשיכון:
"כמי שפעיל זמן רב באיגוד מהנדסי הערים אני מבין עד כמה חשוב להשקיע במי שמביא את התוצר הסופי של ההליך התכנוני לידי מימוש, ומנפיק בפועל את היתרי הבניה. מי שנמצא שם זה הצוות המקצועי של הוועדות המקומיות, הנדסאים ואדריכלים שפועלים בסד"כ מצומצם ועבור שכר נמוך. אני זוכר לטובה את המענק שניתן לעובדי הוועדות המקומיות כחלק מתיקון 101 לחוק התכנון והבניה, רק שמאז השתררה דממה והמערכות חזרו לייבש.

"החוק כל הזמן משתנה, והדרישות מהצוותים המקצועיים הולכות וגדלות. למעט התקופה הקצרה של איילת שקד, שהעניקה לרשויות המקומיות גמישות בתגמולים, לא ראינו בשורה בכל הקשור לשיפור עבודת הוועדות המקומיות. מה שאנחנו רואים זה רק עוד ועוד מסלולים עוקפי ועדות. התחום הזה מוזנח והתוצאה היא קצב נמוך של הוצאת היתרים. לכן עצתי לשר היא להשקיע בכח האדם שאמור להוציא את מדיניות הגדלת היצע הדירות לפועל".

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי תחום הנדל"ן:
"בנדל"ן אין ניצחון מהיר. אין אקזיט. טיפול בתוכניות והיתרים וקידום של מיזם זה תהליך ארוך טווח שמחייב אורך נשימה מתאים. הרבה אנשים חושבים שהם הולכים לעשות כסף קל, נכנסים לתחום בחוסר הבנה ולצערנו במקרים רבים מגלים שהפסידו את ההשקעה שלהם. זה תחום רחב שמצריך מגוון של התמחויות, הנדסיות, כלכליות, משפטיות ועוד. יזם טוב צריך את כל המעטפת ".

קולגה שאני מעריך במיוחד:
"מי שישבה בכיסא מהנדסת העיר בית שמש לפני, האדריכלית ענבר וייס שמשמשת כיום כסמנכ"לית התכנון של אפריקה ישראל מגורים. היא באה מרקורד ארוך של עשייה במגזר הציבורי, ולמרות שהיא לא משמשת בתפקיד מהנדסת העיר בית שמש כבר קרוב לשנה, היא מצאה בשבועות האחרונים זמן להיות אוזן קשבת ולהכניס אותי לעניינים. בית שמש היא עיר עם היקפי בניה עצומים, עיר על סטרואידים, וגם עיר עם הרבה מורכבויות ואוכלוסיות מגוונות. בתקופה שלה כאן היא התמודדה עם האתגרים בצורה טובה וקידמה הרבה מאד דברים".

הפרויקט האהוב עלי:
"הקמת מרכז המבקרים והמכון לחקר החיים במקרי קיצון במצדה, בתקופתי כמהנדס מ.א. תמר. מדובר בפרויקט משותף לנו ולאונ' ת"א. התלבשנו על מבנה נטוש לשימור, ששימש לאורך השנים את צוותי הארכיאולוגים שעבדו באזור. זה פרויקט עם המון מחשבה על הפרטים - איך אתה מייצר בינוי בתוך גן לאומי בלי לפגוע בנוף של האזור, וזכינו לשיתוף פעולה של רשות הטבע והגנים. התוצאה בעיני מרשימה מאד, וזה פרויקט שיש לי עבורו פינה חמה בלב".

מכון מחקר ים המלח. פינה חמה בלב (מ.א. תמר)מכון מחקר ים המלח. פינה חמה בלב (מ.א. תמר)

הדבר שאני הכי אוהב לעשות מחוץ לשעות העבודה:
"לבלות עם המשפחה. בשנים האחרונות נכנסתי מאד לעניין של עישון בשר. זה התחיל בתקופת הקורונה כשהיינו סגורים בבית, ונהייתי לא רע בזה. תחביב משמעותי נוסף שלי הוא בניית מודלים – מטוסים, טנקים, ספינות. התחלתי בילדות ולא הפסקתי עד היום. עצם הזמן שאני לוקח לעצמי, שאני יושב מרוכז בבניה, זה משהו שנותן לי המון פוקוס".

אם לא הייתי אדריכל ומהנדס עיר הייתי...
"אני מאד אוהב לצייר ולעשות רישומים. אז אם לא הייתי אדריכל כנראה שהייתי נכנס לתחום העיצוב הגרפי בצורה רצינית יותר. משם התחלתי, והתגלגלתי לאדריכלות. מה שבטוח, זה שבכל תחום שהייתי בוחר, הייתי מעורב בפעילות הציבורית של הענף, כפי שאני עושה כיום באיגוד מהנדסי הערים. זה חשוב".

התחזית שלי לשנה הקרובה:
"השפעות המלחמה על אזורי הדרום והצפון, ענף הבנייה והמשק בכלל, צפויות להיות ארוכות טווח. מחכה לנו המשך שנה לא פשוט אבל אני מאמין שהמשבר הזה יהיה בסופו של דבר בסיס לצמיחה. הבעיה היא שבינתיים הביקוש למגורים עולה, ואילו קצב ייצור היח"ד לא גבוה מספיק.

"אני מקווה שהתקופה שאנחנו נמצאים בה תעזור לכך שכשנצא ממנה יתקבלו כמה החלטות מחוץ לקופסה לגבי פתרון משבר הדיור. בכל מקרה שרשרת הייצור התכנונית לא פוסקת לרגע ועובדת גם היום בתפוקה מלאה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:זרקורגיא דוננפלדאיגוד מהנדסי העריםבית שמשענבר וייסמועצה אזורית תמר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...