בהתאם להערכות: בנק ישראל הותיר את רמת הריבית על 4.5%, תחזית הצמיחה ל-24 עודכנה ל-1.5% בלבד

בפעם הרביעית ברציפות, הוועדה המוניטארית של בנק ישראל החליטה להותיר את הריבית במשק בשיעורה הנוכחי, וריבית הפריים תישאר על 6%. בשל התארכות המלחמה תחזית הצמיחה עודכנה כלפי מטה עבור 2024 ל-1.5% במקום 2% ועבור 2025 ל-4.2% במקום 5%

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ניימן, לע"מ)נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ניימן, לע"מ)

בהתאם להערכות, הוועדה המוניטארית של בנק ישראל בראשותו של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון החליטה היום (ב') להותיר את הריבית במשק בשיעורה הנוכחי - 4.5%. בהתאם לכך, תישאר ריבית הפריים על 6%. לצד זאת, עדכנה חטיבת המחקר של הבנק את התחזית המקרו-כלכלית שלה בשל התארכות המלחמה, באופן שעשוי להשפיע לרעה על ענף הנדל"ן, והכלכלה כולה.

בהתאם להנחה עדכנית כי  המלחמה תימשך בעצימות גבוהה עד סוף 2024, ותדעך בתחילת 2025. תחזית הצמיחה עודכנה כלפי מטה עבור השנים 2024 ו-2025. לגבי 2024 נקבע כי התוצר צפוי לצמוח בשיעור של 1.5% בלבד בשנת 2024 ובשיעור של 4.2% בשנת 2025. בכך עדכנה חטיבת המחקר את הערכותיה כלפי מטה, לאחר שלפני 3 חודשים העריכה צמיחה של 2% במשק בשנת 2024, ושל 5% בשנת 2025. 

בהודעת הריבית שפרסמה הוועדה היום נכתב כי על רקע המשך הלחימה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית. עוד נכתב כי "קצב התאוששות הפעילות הכלכלית התמתן ברביע השני של 2024. מגבלות היצע מקשות על התכנסות הפעילות למגמה שאיפיינה את המשק טרום המלחמה ומידת אי-הוודאות הגיאופוליטית המתמשכת מתבטאת ברמה גבוהה של פרמיית הסיכון של המשק". על שוק הדיור נכתב כי: "נמשכת העלייה במחירי הדירות ובביצועי המשכנתאות. הפעילות בענף הבינוי מתאוששת בהדרגה אך המגבלות על פעילות הענף נוכח המלחמה עדיין משמעותיות". 

כזכור, החל מאפריל 2022 החל בנק ישראל בסדרה של העלאות ריבית אשר הביאו אותה מרמתה האפסית באותה עת, של 0.1%, ועד לרמה של 4.75% מאמצע 2023 ועד סופה. בינואר 2024 ביצעה הוועדה המוניטארית הפחתה קלה של רבע אחוז, והעמידה את ריבית הבנק יל 4.5%. מאז לאורך ארבע החלטות ריבית רצופות, נותרה ריבית הבנק בשיעור זה.

"הסיכון במשק גבוה ומשמש חסם להורדת ריבית"

מתן מזרחי, מנהל מרחב ירושלים באלדר משכנתאות, אמר בתגובה לפרסום ריבית בנק ישראל כי "שיאים של מעל עשור בתשואות האג״חים, מלחמה שעדיין בשיאה ואינפלציה שמסרבת להתמתן הם הגורמים העיקריים לכך שהריבית לא השתנתה ועומדת עדיין על 4.5%. ערב הודעת הריבית הייתה תמימות דעים גורפת שלא יהיה שינוי ומעטים האנליסטים או הכלכלנים שגרסו אחרת. כל עוד המלחמה מתרחשת הסיכון במשק הישראלי גבוה מאוד ומשמש כחסם משמעותי להורדת הריבית. סיום המלחמה יוביל כנראה לייצוב השוק, הורדת חסמים ויחזיר את המשק ישראלי חזרה לקצב התמתנות האינפלציה שהייתה כאן ערב המלחמה.

"מעבר למלחמה צריך לזכור שגם המצב הגאופוליטי בישראל לא טוב וייתכן שבסיום המלחמה ניכנס שוב למערכת בחירות שתעכב קבלת החלטות ויגרום למצב לעמוד עוד תקופה ארוכה מהמצופה. על פי נתונים שפרסמה הלמ״ס, מחירי הדירות בישראל עלו מאז ראשית 2024 בקרוב ל-5% ומוביל קצב של כ-12%, שרק שנת 2022 עם זינוק בשיעור של 15% מתחרה בה. בנוסף לכך, עלייה של 87% בבקשות חדשות למשכנתא בחודשיים האחרונים וחוסר אמון של המשקיעים בהורדת הריביות בטווח הקצר. כל אלה מראים שהשוק חוזר לבעבע וממשיך את ההתאוששות שהייתה ב-2023 עד פרוץ המלחמה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלריבית המשכנתאותבנק ישראלשוק המשכנתאותריבית הפריים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...