בדרך לפשרה בסוגיית העיצוב האדריכלי? שביעות רצון בקרב מהנדסי הערים לאחר פגישה עם מנהל התכנון

בפגישה בה השתתפו בין היתר נתן אלנתן ורפי אלמליח, בכירי איגוד מהנדסי הערים והאדריכלים של בת ים, ת"א וחיפה, גובשו הסכמות לגבי  תוכניות מורכבות ועירוב שימושים ביישובים עירוניים, ונותרו מחלוקות לגבי המגרש הבודד ויישובים כפריים. מהנדסת בת ים: "פגישה מצוינת. המטרה של כל אנשי המקצוע היא לפשט את ההיתר"

שיתוף הכתבה
רפי אלמליח, מיכל מאיר, גיא דוננפלד, נתן אלנתן (דוד סאלם זוג הפקות, נעם פיינר, אלעד מלכה, Eclipse media)רפי אלמליח, מיכל מאיר, גיא דוננפלד, נתן אלנתן (דוד סאלם זוג הפקות, נעם פיינר, אלעד מלכה, Eclipse media)

בישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר בהשתתפות יו"ר מטה התכנון נתן אלנתן, מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח ובכירים נוספים במינהל התכנון, ובין מהנדסי ואדריכלי ערים. גובש מתווה הסכמות ראשוני בעל פה בסוגיית תוכניות העיצוב האדריכלי, ונקבעו דיונים להמשך. בין המהנדסים והאדריכלים שנכחו:  אדריכל העיר ת"א יואב דוד, אדריכלית העיר חיפה ליטל שלף דורי, מהנדסת העיר בת ים מיכל מאיר ומהנדס העיר  בית שמש גיא דוננפלד, המשמש גם כמנכ"ל איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים.

תוכניות העיצוב האדריכלי הן שלב ביניים בין אישור תוכנית ובין הוצאת היתר. במאי האחרון קידם מינהל התכנון טיוטה שמצמצמת את השימוש בתוכניות אלו בטענה שהן מהוות עיכוב משמעותי בהליך התכנוני. זאת משום שהן אינן מוגבלות בלוחות זמנים ואינן שקופות. לכן הציע מנהל התכנון  שמרבית ההנחיות יקודמו לשלב התוכנית או יהיו חלק מההנחיות המרחביות.

לדברי מהנדסי הערים, הצדדים בפגישה הסכימו על חשיבות התיאום האדריכלי (תוכניות העיצוב) והתשתיתי הקודם להיתר במבנים מורכבים, מעורבי שימושים, התחדשות עירונית ומבנים משתלבים במרקם עירוני צפוף וכן מתחמים ייחודיים נוספים, כגון חוף ים, רובע עסקים, מבנים לשימור ועוד.

עוד לדבריהם, הצדדים גם הסכימו על יתרונות ההליך בהיותו מייצר ודאות מול היזמים, וככל שהתיאום בשלב זה הינו מיטבי – היתר הבנייה צריך להתקדם בצורה מהירה יותר. לעומת זאת, שני הצדדים הסכימו כי לעתים הליך זה יכול להיות מיותר במרחב הכפרי ובתכניות פשוטות למגרש בודד. סוגיה זאת וסוגיות נוספות שעדיין במחלוקת יידונו בפגישות הבאות, שהקרובה בהן תתקיים במהלך החודש.

"הייתה פגישה מצוינת, הקודמות היו יותר בעייתיות" 

מיכל מאיר, מהנדסת העיר בת ים, סיפרה למרכז הנדל"ן: "הייתה פגישה מצוינת עם מינהל התכנון , לאחר פגישות קודמות שהיו יותר בעייתיות, כי מנהל התכנון מלכתחילה לא הבין מה המשמעות של אותו שלב שקוראים לו תיאום תכנון או תוכנית עיצוב אדריכלי, משום שהביטוי 'עיצוב' מאוד מבלבל. זה לא צבע בניין וקישוט החזית. תוכנית עיצוב אדריכלי במהות שלה מוודאת את ההעמדה של המבנה בתוך המרקם והסביבה האורבנית המורכבת, כדי לוודא שיש התאמה בין פיתוח התשתיות והשטח, כניסה של חניות ועוד, בעיקר בעירוב שימושים ובצפיפות גבוהה, בעיקר במרחבים אורבניים. 

מהנדסת הער בת ים: " מנהל התכנון מלכתחילה לא הבין מה המשמעות של אותו שלב שקוראים לו תיאום תכנון או תוכנית עיצוב אדריכלי, משום שהביטוי' עיצוב' מאוד מבלבל. זה לא צבע בניין וקישוט החזית. תוכנית עיצוב אדריכלי במהות שלה מוודאת את ההעמדה של המבנה בתוך המרקם והסביבה האורבנית המורכבת, כדי לוודא שיש התאמה בין פיתוח התשתיות והשטח". 

"אם לא עושים את השלב בתב"ע מפוספס משהו ובהיתר מגיע משהו אחר לחלוטין. ההנחיות המרחביות חשובות, אבל זה כמו ללמוד שחייה בהתכתבות". לדבריה, "לפגישה קדמה עבודת רקע מקדימה של אדריכלי הערים בהובלה של אדריכלי תל אביב, חיפה ובת ים, שריכזו את הדרך שבה עושים את הדברים, כולם מודעים לרצון לפרמט את התהליך באופן שיהיה שקוף, ודאי ושיהיה ידוע מה פרק הזמן. המטרה של כל אנשי המקצוע היא לפשט את ההיתר ולזרז את הליך הרישוי"

לדברי מאיר, מינהל התכנון הבין את הצורך האימננטי בתוכניות אלו, ועיקר השיחה היה על מה סוג המבנים, מה סוג ההיקף של ההתחדשות או הבינוי המבוקש שדורש תיאום (תכנית עיצוב) ואיזה בינוי אפשר לקדם בהנחיות מרחביות ותב"ע. "יש הבדל בין המועצות האזוריות והבנייה הכפרית ובין הבנייה העירונית, שהיא  בעיקר התחדשות עירוניות או באזורים מיוחדים כמו שימור, תיירות ועסקים המחייבים את התיאום.

"במקומות של  שכונות ובתים בשימוש אחיד כמו מגורים בלבד, שכונה יכולה לייצר פיתוח תשתיות כלכליות ולא מחייבת תוכנית  פרטנית. דובר שניפגש כל אחד עם העבודה הנרחבת שעשה, גם מינהל התכנון עשה עבודה נרחבת עם היועצת מיכל מטרני. המטרה היא לדבר על כל סוג וסוג של מבנה ואפיון בנייה ומה נדרש לגביו. רוח הדברים הייתה ברורה, שתיאום חייב להתקיים במבנים מורכבים בעירוב שימושים, בסביבה אורבנית ובהתחדשות עירונית, על זה לא היה חולק".

 גיא דוננפלד, מנכ"ל איגוד מהנדסי הערים, אמר כי "קיום הפגישה, אליה הגיעו נציגי מינהל התכנון בראש פתוח וידיים נקיות, הוא כבר בשורה טובה וההסכמות שהושגו היא כבר בשורה מצוינת. איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים פועל לטיוב התהליך והסדרתו לטובת היזמים התושבים והעיר כמשולש שלא ניתן לפיצול".

ממינהל התכנון נמסר כי הוא "נמצא בקשר שוטף עם מהנדסי הערים כדי להגיע להסכמות בנושא".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןאדריכלאיגוד מהנדסי ואדריכלי הערים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...