תביעה ראשונה הוגשה: חברת הנדל"ן פרסונל לא עומדת בהחזרים למשקיעיה בסך מאות מיליוני שקלים

חברת הנדל"ן פרסונל בבעלות אלון מורן ואלישי להב, שפעילותה מבוססת על מאות מיליוני שקלים של כספי משקיעים, עדכנה לפני כשבועיים את הלווים כי היא חווה בעיות נזילות וכתוצאה מכך אינה יכולה לעמוד בהחזרי הריבית בהתאם להסכמי ההלוואה. תביעה ראשונה הוגשה. החברה: "מדובר בבעיית תזרים נקודתי שנובע מהעיכובים שנוצרו בשל המלחמה"

שיתוף הכתבה
אלון מורן (דוד אטרקצי)אלון מורן (דוד אטרקצי)

בימים אלו מתנהלת תביעה נגד חברת פרסונל גרופ, בבעלות אלון מורן ואלישי להב בגין הפסקת תשלומי הריבית ועצירת האפשרות למשוך את הכספים של מאות מיליוני שקלים שהושקעו בקבוצת הנדל"ן היזמי פרסונל גרופ. כך חשף אתמול לראשונה "כלכליסט". לפני שבועיים פנו בכירים בחברה למשקיעים והודיעו כי בעקבות קשיי נזילות מתקשה החברה לשלם מזה כחודשיים את החזרי הריבית כפי שהתחייבה.

החברה הפועלת בתחום ההתחדשות העירונית, כבר השלימה שני פרויקטים, בהוד השרון ובהרצליה, 13 פרויקטים נוספים שיזמה נמצאים בביצוע, ושני פרויקטים נוספים קיבלו אישורים אך טרם נכנסו לשלב הביצוע - כך לפי המידע המופיע באתר החברה.

לחברה יש שתי זרועות: זרוע ביצועית, בשם איתנים 148, המשמשת כחברה היזמית שבונה פרויקטים למגורים. השנייה היא זרוע פיננסית בשם פרסונל אינווסט, המגייסת כספים ממשקיעים, שמשמשים כהלוואה לחברה היזמית, בתמורה לריבית אטרקטיבית. מאז הקמתה ב־2019, גייסה הזרוע הפיננסית יותר מ־500 מיליון שקל מיותר מ-700 משקיעים, כאשר ועבור כל פרויקט נדל"ן, החברה פותחת חברה ייעודית. את הגיוס מבצעת החברה באמצעות סוכני ביטוח, שמקבלים עמלה של 3% מכל גיוס, אשר נרשמת גם היא כהלוואה לחברה.

בעקבות עליית הריבית במשק, החברה שינתה את מבנה הריבית שלו התחייבה, לכזה שבמסגרתו היא משלמת ריבית פריים פלוס 3% להלוואה שקיבלה בהיקף של עד 600 אלף שקל, וריבית של פריים פלוס 3.5% להלוואות בהיקף גבוה מכך. התשלום למלווים ניתן באופן חודשי. כך החברות השונות של קבוצת פרסונל קיבלו את מלוא המימון מראש ולא לפי התקדמות הפרויקט, בניגוד לליווי בנקאי.

"הנאמן הפר את התחייבותו"

בחודשיים האחרונים השהתה החברה את תשלומי הריבית ועל פי עדויות של משקיעים, הם לא מצליחים למשוך את כספם, או לקבל את ההחזרים, ולטענתם נותרים ללא מענה. אחד מבאי כוח התובעים הוא עו"ד גרא פולגר, המייצג 20 מלווים מפרויקטים שונים של החברה, בסכומים המוערכים בכ-300 מיליון שקל. על פי ההערכות, יש עוד שני עורכי דין נוספים העוסקים בתביעות נגד החברה.

(עו"ד גרא פולגר (באדיבות המצולם(עו"ד גרא פולגר (באדיבות המצולם

אחת התביעות הוגשה בחודש מאי לבית משפט השלום בחיפה נגד חברת טי.סי.אי הר כרמים, אחת מחברות קבוצת פרסונל, על סכום של 850 אלף שקל. על פי התביעה, ביוני 2021 הלווה התובע לטי.סי.אי 700 אלף שקל, ו-100 אלף שקל נוספים בספטמבר 2022. הריבית השנתית של ההלוואה נקבעה על 7%. תקופת ההלוואה נקבעה לשנתיים ולאחר הארכה של חצי שנה היא היתה אמורה להיסגר בדצמבר 2023. במקרה של איחור בתשלום הריבית, החברה תצבור ריבית פיגורים בשיעור 35% והריבית עצמה תעלה ל-9.5%.

לפי התביעה, אף שמועד פירעון ההלוואה פג, הכסף לא הוחזר. יתר על כן, החל ממאי 2024 החברה חדלה מלשלם לו את תשלומי הריבית, שעל פי החוזה הם עילה לפרוע את ההלוואה במלואה. התביעה הוגשה גם נגד נאמן הכספים של המלווים. על פי התביעה "הנאמן, תוך מעילה באמון והפרת התחייבות, הורה למלווה להפקיד את הכספים בחשבון נאמנות כללי ולא בחשבון ייעודי לפרויקט". עוד נטען כי "בפועל, היה חשבון אחד גדול לכל החברות של קבוצת פרסונל אינווסט, לשם הופקדו הכספים ולא לפי חלוקה של פרויקט כפי שהתחייבו החברה או הנאמן", וכן כי הכספים הועברו לחברה "אף שלא נרשמו הערות אזהרה על נכסי החברה ו/או נכסי הפרויקטים".

עוד לטענת התובעים, החברה הבטיחה בחוזים שחתמה מול המלווים כי תבצע תשלום שוטף חודשי של הריבית מההלוואה. אלא שלפי התובעים, הם אינם מקבלים תשובות  הן לגבי החזר ההלוואה במועד והן לגבי הריביות שהיו אמורות להיות בשוטף.

"העיכובים הם אך ורק כתוצאה מהמלחמה"

חברת פרסונל מסרה למרכז הנדל"ן: "החברה הודיעה כבר לפני שבועיים לכלל לקוחותיה על עניין בעיית התזרים הנקודתי שנובע מהעיכובים שנוצרו בשל המלחמה, בעיקר בענף הנדל"ן. העיכובים שהחברה חווה אינם קשורים לתפקודה ופעולותיה אלא אך ורק כתוצאה מעיכובי המלחמה. החברה ממתינה לקבלת כספים משמעותית מרוכשי דירות שכבר נמכרו וממתינה לקבלת טופס אכלוס עבורם שמתעכב בשל ההאטה בענף. במקביל, החברה פועלת במספר כיוונים לצורך הזרמת הון ממספר מקורות על מנת להקל על המצב התזרימי שיאפשר לחברה לחזור לשגרה מלאה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תביעהאלון מורןאלישי להבפרסונלמימון נדל"ןאיתנים 148
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...