בעקבות תביעת בעלי הזכויות בגוש הגדול: המדינה תשיב לבעלי קרקע בשדה דב כ-25 מיליון שקל

בית המשפט קבע כי על המדינה לשלם לבעלי זכויות פרטיים בגוש הגדול את הסכום, המהווה 85% משומה מכרעת שנעשתה לקביעת גובה הפיצוי על הפקעה שביצעה המדינה ברחוב לישנסקי בגוש, לפיה הוא עומד על 29 מלש"ח. המנהלים דרשו בשם בעלי הקרקע לקבל את מלוא הסכום, והמדינה שטענה כי מגיע להם פחות מ-50% ממנו

שיתוף הכתבה
רובע שדה דב (הדמיה: רשות מקרקעי ישראל)רובע שדה דב (הדמיה: רשות מקרקעי ישראל)

המדינה תשיב לבעלי קרקעות בגוש הגדול בתל אביב כ-25 מיליון שקל בקיזוז התחייבויות קודמות, כך פסק אתמול (ג') שופט בית משפט השלום בהרצליה יעקב שקד. לפי ההחלטה, על המדינה להשיב לבעלי הזכויות הפרטיים בגוש הגדול 85% מהכספים שאותם דרשו בהתאם להכרעת השמאי המכריע אייל יצחקי בסוגיה, שקבע כי יש לפצות את בעלי הזכויות בכ-29 מיליוני שקלים בשל הפקעת שימוש במקרקעין שביצעה המדינה.

המדובר במחלוקת שהתגלעה בין מנהלי קרקעות הגוש הגדול ובין המדינה, בעקבות הפקעתה של חלקה ברחוב בתיה לישנסקי (2-4) בשכונת נופי ים הנבנית על קרקעות שדה דב המפונות. המחלוקת נסבה על היקף הסכום שאותו על המדינה לשלם לבעלי הקרקע מתוך פיצויי הפקעת שימוש, שנפסקו על ידי השמאי יצחקי. זאת כאשר עמדת הבעלים היא כי יש לשלם את אלה במלואם, ואילו לשיטת המדינה פחות ממחצית. זאת לטענתה מכוחו של מערך הסכמים והחלטות שונות שהתקבלו במסגרת המהלך לפינוי שדה דב המקנות לה מחצית מהזכויות במקרקעין, ומשום שרשות הפיתוח וקק"ל מחזיקות גם כן במקרקעין בזכויות בהיקף מצומצם.

לפסק הדין המלא של בית משפט השלום בהרצליה לחצו כאן 

המבקשים טענו שמגיעים להם 29 מיליון השקלים במלואם בקיזוז התחייבויות קודמות למדינה על סך 20 מיליון שקל. ואילו המדינה טענה שמגיע למבקשים פחות ממחצית הסכום. לבסוף סוכם בין הצדדים שבית המשפט יכריע בסוגיה על דרך הפשרה, ובמסגרתה כאמור נקבע שבעלי הקרקע יקבלו 85% מהפיצוי שקבע השמאי המכריע, וייתכנו שערוכים בגין הסכמים עתידיים. לא נקבע צו להוצאות כיוון שמדובר בפשרה. 

החלטה זו היא החלטה מקדימה לדיון שייערך בבית המשפט השלום בתל אביב ב-30 ביוני בפני השופט יעקב שקד, ובו יקודם מנגנון חלוקת הזכויות בין הבעלים הפרטיים בשדה דב, בעקבותיו ידע כל בעל קרקע בגוש הגדולידע באיזה מגרש מגורים הוא מקבל את הזכויות שיש לו בקרקע. חלק מבעלי הזכויות רכשו את הקרקעות כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת, וכיום מחזיקים בהם יורשיהם.

עו"ד עמי בן-יעקב (תמר מצפי) עו"ד עמי בן-יעקב (תמר מצפי)

עו"ד עמי בן-יעקב מבן-יעקב משרד עו"ד, המייצג כבר למעלה מ-35 שנה את הקבוצה הגדולה ביותר של בעלי זכויות הפרטיים בגוש הגדול, אמר כי השופט קיבל את טענות בעלי הזכויות כמעט במלואן, ודחה את ניסיונה של המדינה לפגוע בסכום הפיצוי לו זכאים בעלי הזכויות  - 29 מיליון ש"ח, וחייב את המדינה לשלם את מרבית הסכום שהיה במחלוקת.  

"מדובר בהחלטה חשובה שעושה צדק עם בעלי הזכויות, שעד כה רק ראו בעיניים כלות כיצד המדינה מקצצת ופוגעת עוד ועוד בזכויותיהם בקרקע. בעלי הזכויות ממתינים לדיון הקבוע בביהמ"ש בשבוע הבא בציפייה, כי ניתן יהיה לבחון את מידת הוודאות התכנונית על מנת להתקדם להגרלת הזכויות כפי שמשרדנו דרש לראשונה כבר לפני מספר שנים ואליו הצטרפו עורכי הדין של מרבית הבעלים". 

התוכנית המתארית לרובע שדה דב, שאושרה בשנת 2020, כוללת הקמת רובע עירוני עם 16 אלף יחידות דיור, 3,700 חדרי מלון, 126 אלף מ"ר למסחר, 322,695 מ"ר לתעסוקה ו-5,075 מ"ר למבנים ומוסדות ציבור.  עם היזמיות שכבר משווקות נמנות ישראל קנדה , אביסרור, קבוצת נחמיאס , והקרקעות שבהן זכתה קבוצות חנן מור עוברות לנושים.

עורכי הדין שניהלו את הבקשה הם המנהלים המיוחדים לקרקעות הגוש:  עו"ד גלית רוזובסקי; עו"ד רחל זכאי; עו"ד משה ליפקה; עו"ד ד"ר מיכאל שפטלר; ועו"ד אליהו מינקוביץ'.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שמאי מכריעשדה דבהגוש הגדולבית משפט השלום בהרצליההפקעת קרקעות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...