הסוף לחיים הטובים של תושבי ת"א: מ-2025 גם הם ישלמו על חניה בכחול-לבן בעיר

עיריית תל אביב הודיעה היום (ב') על כוונתה לשים סוף לאחת ההטבות המשמעותיות ביותר המוענקות כיום לתושבי העיר, שהחל מינואר 2025 ישלמו על חניה בכחול לבן שאינה באזור מגוריהם, אך עדיין ייהנו מ-30% הנחה. עוד הוחלט כי מספר אזורי החניה בעיר יגדל מ-7 כיום ל-14

שיתוף הכתבה
מכוניות חונות במרכז תל אביב (שאטרסטוק)מכוניות חונות במרכז תל אביב (שאטרסטוק)

עיריית תל אביב-יפו הודיעה היום (ב') כי היא מעדכנת את מדיניות החניה בסימוני כחול לבן ובחניונים העירוניים, ובכלל זאת – שמה סוף למדיניות הנהוגה מזה שנים רבות בעיר אשר לפיה תושבי העיר אינם נדרשים לשלם עבור חניה בכחול לבן ברחבי העיר, ללא קשר לאזור החניה אשר אליו הם משתייכים. זאת במטרה להביא לשיפור הנגישות בעיר ובתוכה, ו"כחלק מהחזון ליצירת מגוון של אמצעי תחבורה והתניידות חלופיים לרכב פרטי".

עדכון המדיניות, הנכלל בתיקון לחוק העזר העמדת רכב וחנייתו, אושר על ידי הנהלת העירייה ולאחר אישורו במועצה יועבר לאישור משרדי הפנים והתחבורה. כניסת עדכון המדיניות וחוק העזר לתוקף ייכנס לתוקף כבר ב-1 ביולי הקרוב בכל הקשור לחניונים העירוניים, ובינואר 2025 לגבי כל שאר התחומים ובהם חניה לאורך סימוני כחול לבן.

מטעם העירייה נמסר כי "העדכון מגיע בעקבות החבות שהמדינה הטילה במסגרת חוק ההסדרים של 2021 על רשויות מקומיות אשר בתחומן יותר מ-40,000 תושבים, והאיסור שחל על מתן פטור לתושבים מתשלום אגרת חניה, אלא אם מדובר באזור החניה שבו הם מתגוררים. לחבות זו הוסיפה העירייה כמה פעולות משלימות, למימוש אופטימלי של המהלך לטובת תושבות ותושבי העיר".

מפת החניותמפת החניות


מספר אזורי החניה יגדל ל-14 – 13 מהם בתשלום

אז מה כולל העדכון?

ראשית, החל בינואר 2025 יידרשו תושבי ותושבות העיר לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם, בהתאם לנדרש בהתאם לחוק ההסדרים. לתושבים בעלי תו חניה שחונים מחוץ לאזור החניה שלהם תינתן ההנחה המרבית שחוק ההסדרים מתיר לתת לתושבים:  30% מתעריף מבקר, והם ישלמו 8.70 שקלים במקום 12.40 שקלים לשעה במרכז העיר, ו-4.90 שקלים במקום 7 שקלים מחוץ למרכז העיר.

עד על פי השינוי, מספר אזורי החניה בעיר יוכפל. נכון להיום קיימים 7 אזורי חניה בעיר, ואלה ישונו ל-14 אזורים. דהיינו, כל בעל תו יהיה זכאי לחניה בחינם בכחול לבן באזור מגוריו, ויחויב בתשלום ב-13 האזורים האחרים. עוד נקבע כי מספר תווי החניה לכל משק בית יוגבל לשניים, וכי מינואר 2025 תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקלים על כל תו חניה שני.

בחניוני אחוזות החוף תעריפי החניה יעלו ב-25%, כך שמחיר שעתי למבקרים יעמוד על 20 שקלים במקום 16 שקלים כיום, ומחיר יומי למבקרים יעמוד על 30 שקלים במקום 24 שקלים כיום. שעת הכניסה החד-פעמית לחניונים אלה כחניוני לילה תידחה משעה 16:00 לשעה 18:00. יש לציין כי שינוי זה נכנס לתוקפו כבר ב-1.7, בעוד פחות מחודש.

בסוגיה זו דווקא צפוי להישמר מעמדם המיוחד של תושבי העיר, שימשיכו ליהנות משיעור הנחה של 75% לתושבי העיר כפי שהיה עד היום, כך שהעלייה בתעריף החניה השעתי עבור תושבי תל אביב-יפו תהיה שקל בלבד, והשינוי בתעריף החניה היומי 1.5 שקלים.

"חיפוש החניה הפך למסע מפרך ומזהם"

בעיריית תל אביב הסבירו כי שינוי המדיניות נדרש בשל היותה של החניה הציבורית בעיר, משאב שבמחסור. "במצב כיום, בו החניה ברחוב ניתנת בחינם לכל תושבי העיר ללא הגבלה, ישנם פערים גבוהים בין היצע לביקוש, בעיקר באזורים הפופולריים", נמסר. "בנוסף לכך, המצב מעודד 'אחסון' של רכבים פרטיים ברחוב לתקופות זמן ארוכות וקיום משקי בית שיש בהם 3 תווי חניה – ואף הרבה יותר מכך. כך יורדת משמעותית התחלופה של החניה ברחוב, והיצע החניה הפנוי לתושבי האזור. התוצאה היא מסעות חיפוש ארוכים של חניה ברחובות העיר, הראשיים והקטנים כאחד, שיוצרים עומסי תנועה מיותרים ופליטות של מזהמים לאוויר. את המצב המורכב הזה יש לנהל בצורה של מדיניות מסודרת מבוססת נתונים, שתווסת את הביקושים אל מול ההיצע, כפי שנעשה בכל הערים המתקדמות בעולם.

"ניהול משאב החניה הציבורי הוא גם כלי עבודה מרכזי במהלך התחבורתי, שמובילה עיריית תל אביב- יפו להיפוך פירמידת תנועת כל הרכב. זאת מכיוון שרק על ידי ניהול ביקוש לחניה וריסונו ברחוב, נוכל להשלים את פיתוח רשת האופניים, לייצר תחבורה ציבורית ברמה בין לאומית, לשדרג את תנאיי ההליכה ביצירת מדרכות רחבות ובנטיעת עצים, ובהוספת רחובות מוטי הליכה ועוד".

מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה: "בתל אביב-יפו משאב החניה מצוי במחסור יחסית לביקושים, ואין מספיק מקום ברחובות כדי לאפשר מתן חנייה בחינם וללא הגבלה לכלל התושבים והמבקרים. לפיכך, הופך חיפוש החניה למסע מפרך עבור הנהג ומזהם עבור שאר משתמשי הדרך. החובה שהטיל עלינו חוק ההסדרים מהווה הזדמנות לתמחור ריאלי יותר לחניית רכב פרטי, ובדרך ישתפר המצאי וזמינות החניה לתושב באזור מגוריו ע"י הקטנת הביקושים באמצעות קביעת מחיר יותר ראלי למשאב שמצוי במחסור. ובראייה הוליסטית - הכנסות אלו יאפשרו לנו לפתח ולממן תשתיות וחלופות להתניידות בת-קיימא".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חניוניםעיריית תל אביב-יפוחניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...